Gezien onder de reacties op m’n vorige recensies enkele mensen waren die lieten weten dat ze geschockeerd waren, heb ik besloten om m’n argumentatie voor de uiterst lage kwotering die ik aan dit boek gaf dan maar voor “de lieve vrede” te schrappen.

Nederlandse mensen staan in Vlaanderen bekend om hun “ongezouten mening”, en aldus was ik van de (foute) veronderstelling vertrokken dat ik dat ook op deze website kon doen. De mensen die gereageerd hebben, hebben natuurlijk zelf ook recht op hun reacties, en kennelijk heb ik tegen de schenen geschopt van lezers die grote fan zijn van I. Pfeijffer. De grootste struikelblokken waren “beledigingen aan het adres van I. Pfeijffer” en “krasse uitspraken”. In m’n perceptie was dit boek wel wat anders dan ‘n “tragische roman over het vergrijsde Avondland en een verloren liefde” omdat ik een en ander “tussen de lijnen door duidelijk gelezen had” dat erg leek op ’n links-populistisch gedachtengoed en erg beledigend was voor autochtone Europeanen, en dan werd ik boos. Foute reactie dus.

Laat me nog één ding toegeven, vóór m’n eerste versie rev.0 hád ik reeds zelfcensuur toegepast, het had nog véél erger gekund, maar als ik alles had neergepend wat ik werkelijk denk vrees ik dat de literatuurpolitie voor m’n deur had gestaan. Schrappen dus.

Ik reageer niet rechtsreeks op de boze reacties : als ik begin tegen te argumenteren belanden we misschien in een verhitte discussie over politieke onderwerpen en niet over het boek zelf, wat wellicht niet de bedoeling is van deze leesclub, en ik heb daar ook absoluut geen zin in, daar bestaan andere websites voor. Ik ben geen stoker of ruziezoeker. Dat men geen recensie zou mogen schrijven als men het boek niet volledig uitgelezen heeft en z’n mening dan maar voor zichzelf moet houden kan ik echter niet mee akkoord gaan; dan moet Hebban het puntensysteem en de lezersrubriek maar aanpassen. We worden uitgenodigd om ons mening over boeken te geven, mét een score, en om oorlog te vermijden zal ik, als m’n oordeel erg negatief is, dat dan (zonder ’n uitgebreide argumentatie te geven) aldus doen :

“Ik vind dit boek écht een slecht boek, ik vind [naam van de auteur] écht een slechte overgewaardeerde schrijver, en ik kan [titel van het boek] écht niet aanraden, zeker niet om te kopen. Dit is louter een persoonlijke mening.”

En dán weten jullie hoe laat het is, en hoeven we niet op de vuist te gaan met elkaar. No offense.

Reacties op: Grand Hotel Europa – rev.2 : ik vind dit boek écht een slecht boek

1997