Ja, ik lees veel. Zowel zakelijk als privé. Vandaar dat ik de eerdere zakelijke boeken van Tica Peeman al had gelezen en één daarvan had gerecenseerd. Toen ik echter hoorde dat Tica onder de alias Tica Morgan in één keer een serie vier thrillers had geproduceerd was mijn nieuwsgierigheid direct gewekt. Omdat zakelijk schrijven iets heel anders is dan het schrijven van ontspanningslectuur, was ik ontzettend benieuwd naar het resultaat en schafte via Bol.com deel 1 aan van de serie ‘Mooie Moorden’ met de titel ‘Volgerland’.

Twee primeurs tegelijkertijd: ten eerste had ik nog nooit een niet zakelijk boek gelezen van iemand die ik persoonlijk kende en ten tweede waren de vier boeken alleen als e-book en luisterboek te koop. Nog nooit had ik een e-book gedownload en gelezen op mijn bijna een jaar geleden aangeschafte e-reader (koudwatervrees en/of conservatisme ). Het werd dus een ontdekkingstocht op twee vlakken en wat een aangename verrassingen waren dat. Om te beginnen het gemak van het downloaden van de hele serie van vier boeken in één keer en direct kunnen consumeren (lezen), het kunnen lezen in het donker (echt een toegevoegde waarde bij een spannend boek als Volgerland) en het feit dat de e-reader onthoudt waar je gebleven bent zonder dat je een boekenlegger nodig hebt (ik zei toch al dat enig conservatisme me niet vreemd was ).

Nu was het al weer wat langer geleden dat ik thrillers had gelezen. Dat was echter in het geheel niet te merken, aan het gemak waarmee ik het boek ‘werd ‘ingetrokken’ en aan de moeite die het me kostte om het boek voor het slapen weg te leggen. Vanaf pagina 1 voelde ik me thuis op het eiland Goeree-Overflakkee, alsof ik er geregeld met de auto overheen rijdt wat natuurlijk niet zo is. De sfeer en cultuur worden goed getypeerd, waarbij het geloof (zonder al te veel te verklappen) eveneens een rol speelt zonder dat het boek daardoor zwaar op de hand overkomt. Integendeel, het blijft ondanks de moorden en het geloof luchtig en ontspannend (zelfs in het donker) en dat is een knappe prestatie.

Verder was het grappig om te lezen dat de mensen die niet op het eiland Goeree-Overflakkee wonen door de mensen van het eiland zelf ‘overkanters’ worden genoemd. Her en der in het boek kwamen verder nog wat andere woorden uit het dialect terug, die mij uitnodigden op zoek te gaan naar meer van de taal op het eiland. Via internet kwam ik uiteindelijk terecht bij een website (https://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Flakkees) waar een groot aantal uitdrukkingen en woorden van het eiland zijn terug te lezen en wat blijkt: die eilanders van Goeree-Overflakkee (inmiddels via dijken verbonden met het vaste land en de andere eilanden, maar dat terzijde) hebben echt een leuk eigen taaltje.

De hoofdpersoon van het boek, rechercheur Zoë Janssen, komt met elk hoofdstuk meer tot leven. Lekker eerlijk, oplossingsgericht, pragmatisch, romantisch, recht voor zijn raap in het toegeven van haar fouten en op zijn tijd kwetsbaar. Mede door haar verleden waar je ook wat zaken van meekrijgt en de tijdssfeer van een diverse (of met een moeilijk woord inclusieve) samenleving. Dat maakt Zoë herkenbaar en heel realistisch, zeker in deze tijd waarin alles maar mooi en perfect moet zijn. Je krijgt het gevoel alsof je haar zo om de hoek bij de supermarkt tegen kunt komen. Gesteld natuurlijk dat je op Goeree-Overflakkee woont.

Alles bij elkaar maakt dat de pagina’s van dit eerste boek in de serie voorbij vliegen. Met swipen overigens nog sneller heb ik gemerkt, ook al is dit het dikste boek van de vier. Het begrip page turner (in goed Nederlands) is op het boek van Tica dus helemaal van toepassing. Je baalt er bijna van dat het boek uit is. Gelukkig zijn er dan nog de andere drie boeken die een rode draad met het eerste boek gemeen hebben, waar je eigenlijk pas achter komt als je het boek uit hebt (althans ik wel ). Zonder iets te verklappen zit er niets anders op dan de hele serie ‘Mooie Moorden’ van Tica Morgan te lezen om de uitkomst van die rode draad te weten te komen. Er zijn ergere straffen te bedenken zullen we maar zeggen, om in de stijl van het boek te blijven.

‘Mooie moorden, mooie woorden, mooie plaatjes’ had ik al eerder in een commentaar onder een bericht over de boekenserie gezegd en dat vat het helemaal samen. Hoewel het eerste ‘mooie’ gekoppeld aan de moorden ietwat hard kan overkomen, snap je na het lezen wel waarom Zoë, ambitieus als ze is, het mooie moorden vindt. De mooie woorden zijn voor mij afgeleid van het soepele taalgebruik dat Tica in haar boek hanteert en waarmee je als het ware door het boek heen glijdt. En de mooie plaatjes tenslotte hebben te maken met je eigen fantasie gevoed door de beeldende en kleurrijke voorkanten van niet alleen het boek ‘Volgerland’ maar ook de andere boeken uit de serie. Het feit dat ik zelf van sprekende kleuren houdt, zal daar ongetwijfeld een rol bij hebben gespeeld.

Zoek je ontspannende ‘whodunnits’ in de sfeer van deze tijd, dan is de serie ‘Mooie Moorden’ met de titel ‘Volgerland’ als eerste boek een vette aanrader. Als e-books en als luisterboeken te bestellen. Gemak dient de mens. En wil je meer lezen over Tica Peeman aka Tica Morgan, waarom ze het boek geschreven heeft en hoe het tot stand is gekomen en de rol die haar zoon Zep daarbij heeft gespeeld, lees dan dit artikel op de website Groot Goeree Overflakkee (www.ggof.nl/nieuws/actueel/102475/tica-peeman-schrijft-vierdelige-thrillerserie-mooie-moorden-)

Reacties op: Gewoon bestellen en niet meer stoppen met lezen

Mooie moorden deel 1 - Volgerland - Tica Morgan