Speelse kennismaking met filosofie!

Pierre MG Peeters 04 december 2021

De Filotective is een samentrekking van de woorden filosofie en detective en dit boek is én een filosofieboek én een detective: twee voor de prijs van een!

De auteur laat de lezer kennismaken met twaalf bekende filosofen zoals Socrates, Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant, Friedrich Nietzsche en Simone de Beauvoir. De ene is al wat kleurrijker en interessanter dan de andere. Heel tof dat Stine Jensen over elke filosoof een stukje uit hun leven beschrijft, naast het feit dat ze ook heel wat leuke wist-je-datjes over hen meegeeft.

Maar als lezer moet je zelf aan de slag en krijg je opdrachten over de filosofen, over een onderwerp, over een woord, over een moord… meestal in de vorm van een vraag met een tig aantal mogelijke oplossingen. Een heuse opdracht om de juiste oplossing te vinden? Enkele pagina’s verder kun je dan de oplossing lezen, die op zijn kop staat afgedrukt. Maar vergis je niet, er worden ook losstaande vragen gesteld.

‘Leuk’ dat de coronacrisis ook niet in dit boek ontbreekt. In het hoofdstuk ‘Foot en het trolleyprobleem’ wordt de filosofische vraag gesteld ‘Wie offer je op?’. Echt niet eenvoudig om hierop een eenduidig antwoord te formuleren. Een doordenker als het ware!

Ik vind de opzet van dit boek alleszins heel goed gevonden, want op deze manier krijg je de doelgroep, kinderen vanaf 10 jaar wel aan het denken, worden ze uitgedaagd en moeten ze zelf aan de slag om de goede oplossing trachten te vinden.

Stine Jensen heeft een heel vlotte schrijfstijl en weet een zwaar onderwerp als filosofie toch prettig leesbaar te maken met haar leuke en interessante teksten. De vele ludieke, originele en treffende illustraties van Georgien Overwater tussen de tekst maken het lezen van dit boek heel aangenaam en zorgen voor een fijne leeservaring.

Ik ben er zeker van dat veel lezers door dit boek interesse krijgen in filosofie en er meer willen over lezen. Ook daar heeft de auteur aan gedacht, want achter in het boek staat een heel leuke bronnenlijst waar heel wat artikelen en boeken over de besproken filosofen terug te vinden zijn.

Ik heb van dit fijne boek genoten, omdat op een eenvoudige, speelse maar originele manier filosofie op kinderen wordt losgelaten.

Ik ben er echter van overtuigd dat ook heel wat volwassenen, mezelf incluis, veel plezier aan De Filotective zullen beleven en ook heel wat over filosofie zullen opsteken.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die zijn of haar geheugen aan het werk wil zetten, zich wil onderdompelen in filosofische raadsels en in de soms bizarre denkpatronen van deze of gene filosoof

Meer leuke recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters