Mysteries in een vrouwenklooster!

De jonge luitenant Benoit, belast met een snelheidscontrole, houdt een oud zwalpende Peugeot 205 staande.
De bestuurster gedraagt zich vreemd, is erg zenuwachtig en raakt in paniek wanneer de officier gerichte vragen begint te stellen over haar rijgedrag.
Op de passagierszetel naast de bestuurster zit het tienjarig meisje Lea. Wanneer zij vertelt dat de bestuurster niet haar mama is, want haar mama is dood omdat ze de 6-6-B gevonden had, gedraagt de bestuurster zich nog vreemder.
Bij de luitenant beginnen alarmbelletjes te rinkelen en hij vraagt de bestuurster om uit te stappen. Op dat ogenblik geeft deze echter volgas en onttrekt zich aan de uitgebreide politiecontrole.
Tijdens de achtervolging neemt de bestuurster onnodige risico’s, vliegt door een vangrail en landt in een boom. De inzittenden zitten geklemd tussen de auto en de stam van een eikenboom.
Voor de bestuurster komt alle hulp te laat maar Lea wordt met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Wanneer er dan een mannenlijk met uitgestoken ogen en drie lijntjes op het voorhoofd gekerfd wordt aangetroffen, begint de gerechtelijke mallemolen op volle toeren te draaien.
Zijn beide zaken aan elkaar gelinkt? Om daar uitsluitsel over te krijgen wordt beroep gedaan op expertenteams JENG (Justitiële Eenheid van de Nationale Gendarmerie) en NOV ( Nationale Onderzoekseenheid van Voortvluchtigen).
Benoit wordt toegevoegd aan het JENG als lokaal onderzoeker en wordt van dan af aan ondergedompeld in de harde onderzoekswereld, krijgt toegang tot bijzondere verhoortechnieken, mag zelf op onderzoek uit…en bloeit volledig open.
Als klap op de vuurpijl wordt Lea uit het ziekenhuis ontvoerd!
Door luitenant Benoit zijn hoofd spookt maar één vraag: ‘Had hij dit alles kunnen voorkomen?’
Welke rol speelt de geheimzinnige stichting ‘De zustertjes van Marie Fortunée’, ondergebracht in het vrouwenklooster van Crest in gans het verhaal? Welke geheimen bewaart en verbergt overste Joséphine Ballard? Wie beschermt en houdt de stichting een hand boven het hoofd?...
Na haar debuut ‘Het dubbele geheim van de familie Lessage’ heeft Sandrine Destombes opnieuw een psychologische thriller van formaat afgeleverd.
Dit boek is opnieuw een pageturner van jewelste. Van bladzijde één ben je als lezer getriggerd en wil je je tot de finish vastbijten in dit beklijvende verhaal.
De auteur houdt vast aan haar eerdere schrijfstijl: eenvoudig, beschrijvend en beeldend. Korte hoofdstukken met korte zinnen en fijne subtiele dialogen brengen pit in het verhaal.
De plot is goed uitgewerkt; en met een aantal zijverhalen wordt de spanning goed en gestaag opgebouwd naar een onderbouwde ontknoping.
Opvallend in dit boek is dat de meeste (hoofd-)rollen zijn weggelegd voor vrouwen. Dit doet niets af aan de geloofwaardigheid van het verhaal…maar wil de auteur hier misschien een statement maken dat ook vrouwen hun mannetje kunnen staan in mannenbastions zoals politie en gerecht? Hier slaagt ze wonderwel in.
Opnieuw wist de auteur de hoofdpersonages en hun onderlinge verhoudingen mooi te beschrijven en in beeld te brengen.
Van haar debuut heb ik met volle teugen genoten, dit boek bracht me meer dan eens op het puntje van mijn stoel…een groot Frans misdaadauteur is eindelijk opgestaan…en ik ben fan!
Voor het beklijvende verhaal, de fijne schrijfstijl, de uitgediepte personages waardeer ik dit indringende en pakkende boek graag met vijf sterren.

Lees meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters