Eén waarheid is het debuut van Nadine Swagerman en wat voor een debuut.
“ ‘Hé, zijn jullie niet naar…’
Geschrokken blijf ik in de deuropening staan. ‘Mam?’ Ik voel mijn hart tegen mijn borstkas slaan en ren naar haar toe. Ze ligt bewegingloos op de vloer in het midden van de woonkamer. ‘Mama?’ Ik laat me naast haar op mijn knieën vallen en schrik als mijn hand ergens in wegglijdt.”
Als Laura op een dag nietsvermoedend thuiskomt, treft ze haar moeder en vader vermoord aan in hun woning.
Wat is er gebeurd? Wie heeft dit op zijn geweten? Allemaal vragen waar Laura mee worstelt.
Laura’s poging om uit het leven stappen mislukt, waardoor ze wordt opgenomen in een psychiatrische instelling.
Kan ze het leven in de instelling aan?
Laura’s lichtpunt in deze psychiatrische kliniek is de student verpleegkunde Joritt die stage loopt.
Hij ziet wel iets in Laura en wanneer Laura hem in vertrouwen neemt is hij vastbesloten gans deze moordpartij onder de loep te nemen, en hopelijk de waarheid te achterhalen.
De waarheid is schokkend, onverwacht en redelijk heftig.
------------
Deze psychologische YA-thriller mag er wezen. Van begin af heeft de auteur je als lezer in haar greep.
Het boek heeft twee verhaallijnen, we volgen enerzijds Laura en anderzijds Joritt. Vanuit beide perspectieven leren we zachtjes aan de waarheid kennen en tussendoor worden de feiten – flashbacks - in het hoofd van Laura cursief weergegeven.

Het boek geeft een realistische inkijk in de wereld van psychiatrische instellingen. Hoe wordt er gewerkt, hoe gaat men met patiënten om, hoe ziet hun dagindeling er uit, …
De verschillende hoofdstukken zijn kort en erg beeldend geschreven. Je voelt je één met de personages. Het taalgebruik, de zinconstructies en de dialogen zijn top!
De spanning is heel erg goed opgebouwd en verdeeld tussen de hoofdstukken, en groeit naar een mooie plot toe.
De auteur weet perfect de psychologie, de persoonlijkheid en de leefwereld van Laura en van Joritt te beschrijven.
Dit boek stemt tot nadenken en je kunt niets anders dan respect hebben voor de verpleegkundigen die dag in, dag uit het beste van zichzelf geven om het de patiënten naar hun zin te maken en ze klaar te stomen om opnieuw hun plaats in de maatschappij in te nemen.

Reacties op: Eén waarheid of inkijk in de wereld van psychiatrische instellingen!

Eén waarheid - Nadine Swagerman
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99 Bestel het e-book € 9,99