De illusie van wijnmaken!

Abel komt tot het besluit dat de tijd aangebroken is om zijn droom achterna te gaan: Nederland verlaten en verhuizen naar Frankrijk om daar biologische wijn te maken. Samen met een irritante makelaar deed Abel prospectie en stootte in de Provence, net buiten het lieflijke dorpje Soissant-sur-Céze, op wijndomein Mas des Anges met een wijngaard van zes hectare. Het was liefde op het eerste gezicht.

Hals over kop verhuizen Abel en zijn vrouwtje Angela naar hun nieuwe stek. Groot is hun verbazing wanneer ze bij aankomst merken dat het hele gebouw werd ontdaan van meubilair en ornamenten. Abel haalt verhaal bij de makelaar, maar daar blijkt dat in de kleine lettertjes staat dat de inboedel niet bij de koop hoorde! Later komt Abel tot de ontdekking dat het wijndomein evenmin in de Provence, maar wel in de Languedoc ligt, meer bepaald in de Chaude. Abel heeft zich duidelijk laten ringeloren.

Maar dat kan de pret niet bederven…Abel gaat er vol goede moed tegenaan.
Al vlug maken ze kennis met Jean-Claude Bobal, de burgemeester van hun dorpje, die hen wat wegwijs maakt en Abel introduceert bij de andere lokale wijnboeren. Abel komt snel tot de ontdekking dat wijn maken toch niet zo evident is als het lijkt en dat hij ook moet optornen tegen de plaatselijke gebruiken en gewoonten en tevens een deel van zijn wijn contractueel moet verkopen aan de cave coopérative.

De ene tegenslag volgt op de andere. Abel besluit, na kennismaking met Darryl, het flamboyante vriendje van zijn dochter Lara, het roer volledig om te gooien en laat zich in met dubieuze praktijken. De start van zijn financiële redding, maar tevens haalt hij zich een hoop problemen op de nek en start een rollercoaster aan gebeurtenissen die uitmonden in een weergaloze plot.

Ilja Gort heeft opnieuw het beste van zichzelf gegeven. De ingrediënten van dit boek zijn humor, wijn, wijnkennis, gastronomie en een prachtige toeristische promotie voor een mooie Zuid-Franse (wijn)streek. Ilja Gort weet je van begin af aan te boeien. Hij heeft een mooie, vlotte, eenvoudige, pakkende, beeldende en beschrijvende schrijfstijl.

Als geen ander weet hij de sfeer van een typisch Frans plattelandsdorpje op te roepen en neer te schrijven. Hij heeft de kunde je als lezer erg nauw betrokken te laten voelen bij het levensechte verhaal. Alle neergezette personages hebben hun specifieke rol in het verhaal. De karakteristieken van een norse bevolkingsgroep worden recht-toe-recht-aan beschreven.

Niettegenstaande dat de collega-wijnboeren geen pottenkijkers dulden, blijkt de solidariteit bij tegenslagen toch heel erg groot.
Godendrank is een van de beste boeken die Ilja Gort schreef. Het is een plezierig, bijwijlen een hilarisch boek waar je als lezer vaak bij zit te glimlachen, te lachen en waarvan je volop zult genieten.

Tussen de regels door kon ik lezen dat Ilja Gort waarschuwt om zomaar hals over kop te verhuizen naar een land, waarvan je de gewoontes, de gebruiken en de taal niet kent. Bezint goed eer ge begint.

Maar laat dat het leesplezier niet in de weg staan. Dit boek is een aanrader en waardeer ik voor zijn eenvoud, de fijne humor en voor het boeiende verhaal heel erg graag met vier sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters