Intrigerend en boeiend!

Pierre MG Peeters 22 oktober 2019
1989: in het kleine dorp Piolenc, in de Franse Vaucluse, verdwijnen de elfjarige tweeling Solène en Raphaël Lessage.
Drie maanden later wordt Solène op het kerkhof van de kapel van Saint-Michel de Castellas, dood teruggevonden. Ze is gekleed in een witte jurk en draagt een bloemenkrans in het haar.
Ondanks de vele pogingen en het doorgedreven onderzoek van rechercheur Jean Wimez, wordt de dader nooit gevonden.
2018: de elfjarige Nadia Vernois verdwijnt in Piolenc. Deze verdwijning rijt oude wonden open en rechercheur Julien Fabregas wordt belast meet het onderzoek.
Zal hij de zaak kunnen oplossen?
Is er een verband tussen de verdwijningen van 1989 en deze van 2018?
De proloog vangt aan met een aantal radio/tv-berichten vanaf de verdwijning van de tweeling Lessage, over de val van de Berlijnse muur, naar de verdwijning van Nadia Vernois.
Kapitein van de gendarmerie Jean Wimez heeft, net als Victor Lessage – vader van de verdwenen tweeling -de zaak nooit kunnen loslaten.
Wanneer Nadia verdwijnt, ziet Jean Wimez zijn kans om alsnog de verdwijning en moord van de tweeling Lessage te helpen oplossen. Hij biedt zijn hulp aan aan zijn opvolger Julien Fabregas.
Fabregas bijt zich vast in de zaak en Victor Lessage wordt als verdachte voorgeleid omdat uit het onderzoek vaststaat dat Nadia regelmatig op bezoek kwam bij Victor en dat ze een onderzoek deed naar de verdwijning van zijn kinderen.
Victor heeft geen alibi! Is hij de dader?
De waarheid naar boven brengen loopt voor Fabregas niet over een leien dakje.
Deze psychologische thriller laat je vaak op het puntje van je stoel zitten.
Na de proloog volgen veel korte hoofdstukken met flashbacks en dialogen.
De auteur weet na elk hoofdstuk de lezer te triggeren. Middels cliffhangers wil je gewoon blijven verder lezen.
De auteur slaagde erin om mij verschillende keren op het verkeerde been te zetten. Terug naar af in mijn zoektocht naar de dader.
In het boek komen drie hoofdpersonages sterk naar voor:
- Victor Lessage een gebroken norse man, die vastbesloten een eigen onderzoek voert naar de verdwijning van zijn kinderen. Hierbij botst hij af en toe met de autoriteiten
- Jean Wimez oud rechercheur die de eerste verdwijning niet kon oplossen en daar erg gefrustreerd over is. Tevens was hij de oude chef van huidig onderzoeker Julien Fabregas
- Julien Fabregas een uitstekend onderzoeker die afgaat op zijn buikgevoel en koste wat kost beide verdwijningszaken wil oplossen.
Naast deze drie passeren een aantal andere personages de revue waarvan kinderpsychiater dokter Florent, naar mijn gevoel, de belangrijkste is. Zij wordt meegetrokken en betrokken in het onderzoek en geeft soms ongezouten haar mening op de feiten en op het onderzoek zelf.
Het boek is een echte page-turner en boeit van begin tot einde.
De auteur heeft een fijne, eenvoudige, beschrijvende en beeldende schrijfstijl. Korte hoofdstukken met korte zinnen en duidelijke dialogen brengen pit in het verhaal. De plot is goed uitgewerkt en doorheen het boek wordt de spanning goed opgebouwd en onderbouwd naar de ontknoping toe.
Sandrine Destombes is er ook in geslaagd de onderlinge verhoudingen tussen de hoofdpersonages mooi te beschrijven en in beeld te brengen.
Ik geef graag 4,5 sterren aan deze beklijvende thriller.

Meer recensies van Pierre MG Peeters