Hoe WOII na jaren op een familie blijft wegen!

Ik zal je bewaren is het debuutboek als auteur van illustratrice Jeska Verstegen. Het is een autobiografisch boek, waarin ze vertelt over haar jeugd, haar familie en de oorlogstrauma’s van WOII.

Jeska woont thuis met haar ouders en zus. Moeder is diëtiste in een verpleeghuis, vader is journalist bij een krant en haar 16-jarige zus loopt net als Jeska nog school. Een doorsneegezin!

Haar mama kan heel raar op de buitenwereld reageren en soms – meestal – sluit ze zich thuis volledig af. Dan sluit ze alle gordijnen en laat geen zonlicht meer toe in huis, trekt ze de stekker uit de deurbel, want ze wil geen bezoek meer ontvangen zodat ze ongedwongen Mozart kan beluisteren. Haar moeder heeft wel meer van die buien! Wanneer ze samen een nieuwe jas gaan kopen, kiest Jeska er eentje met ruiten uit, waarop haar moeder verstart en haar onmiddellijk een andere, te ruime jas aanmeet. Wanneer Jeska thuis vertelt dat ze op school over WOII leren, buigt haar moeder het hoofd en zegt niets meer. Maar waarom doet haar moeder toch zo? Wat bezielt haar toch?
Tijdens een bezoek aan bomma in het bejaardenhuis, spreekt oma Jeska aan met Hesje. Haar moeder wil hier niet verder op ingaan en wenst ook niet te zeggen wie Hesje is of was en kapt de conversatie onmiddellijk af.
Wanneer Jeska, op vraag van haar moeder, de klas moet verlaten wanneer de meester voorleest uit “Oorlogswinter”, wil Jeska de waarheid achterhalen. Welk familiegeheim draagt haar mama met zich mee? Jeska observeert, verdiept zich in ‘Het dagboek van Anne Frank’, gaat in de bibliotheek stiekem boeken over WOII raadplegen, bezoekt in het geniep haar grootmoeder en bladert door haar fotoalbum. Jeska ontpopt zich al snel als een echte onderzoeksjournaliste en zal de vragen: Wie? Wat? Waar? Waarom? Hoe? Wanneer?, over Hesje en het familietrauma oplossen en achter de waarheid komen. Maar welke waarheid en tot welke prijs?

Jeska Verstegen schreef met Ik zal je bewaren een prachtig, sereen en ontroerend boek, met zichzelf in de hoofdrol, op zoek naar antwoorden over een verborgen en geheim gehouden familieverleden.
Het hoofdthema in het boek is de Jodenvervolging, tevens het antwoord op Jeska’s zoektocht. Vele vragen, gebeurtenissen en onduidelijkheden uit haar korte leven konden plots beantwoord worden en vele dingen vielen op hun plaats!

Deze zwarte pagina uit de familiegeschiedenis is steeds blijven wegen op haar oma en op haar moeder. De overbescherming en angst van haar mama tekenen Jeska, die ongewild ook een slachtoffer wordt van WOII.

Jeska Verstegen heeft een erg vlotte, beeldende en boeiende schrijfstijl. Zij weet de lezer vast te houden met haar verhaal. Door te schrijven in korte zinnen en korte hoofdstukken, leest dit boek lekker weg.

Het is geen belerend boek, maar de auteur geeft genoeg informatie en hints om, net als de hoofdfiguur in het boek, de lezer te triggeren en aan te zetten tot het opzoeken – googelen -van de verhaalde gebeurtenissen en zo meer te weten te komen over de Jodenvervolgingen en WOII.

Het boek heeft ook een andere insteek dan andere oorlogsverhalen voor kinderen. Andere boeken beschrijven van begin tot eind een fase uit WOII, maar in dit boek wordt een verhaal opgebouwd vanuit het nu, waarbij het (familie-)verleden over generaties heen de sleutel naar de oplossing/openbaring van een trauma biedt.
Ik zal je bewaren is een aanrader en ik hoop dat de doelgroep (vanaf 10 jaar) door dit boek deze zwarte bladzijde uit de wereldgeschiedenis nooit zal vergeten.

Voor het gedurfde onderwerp, voor het mooie autobiografische verhaal, voor de subtiele en serene schrijfstijl, voor de mooie cover en de vormgeving van het boek waardeer ik dit prachtige jeugdboek graag met 5 sterren.

Meer mooie recensies op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters