Recensie Levensdraden door Pierre Peeters:
Een wereldgeschiedenis door het oog van de naald

De kracht van een borduurwerk of de wereld gezien door het oog van de naald!
Het boek vangt aan met:
‘Begin’
Je neemt een draad, maakt een knoop in het ene einde en steekt het andere door het oog van een naald. Je neemt een stuk stof en duwt de naald er aan de ene kant in en trekt hem door de andere kant weer omhoog, tot je een knoop hebt. Je laat ruimte open. Je duwt de naald weer door de stof heen en trekt hem weer omhoog vanaf de andere kant. Je gaat door tot je een lijn hebt, of een boogje, of een waaier aan steken. Meer is het niet: draad, naald, stof en de patronen die de draad vormt. Dat is naaien.’

De cover van het boek geeft een stukje borduursel prijs van een van de belangrijkste borduurwerken ter wereld: het Tapijt van Bayeux. De cover brengt ons naadloos naar het eerste hoofdstuk waar de auteur verhaalt vanuit Parijs met de trein naar Bayeux te reizen.
De stad en het Musée de la Tapisserie de Bayeux herbergen een belangrijk middeleeuws borduurdoek. Het verhaalt de Slag van Hastings in 1066, waarbij de Engelse Harold zijn eed van trouw schond aan de Franse Willem en zelf de troon van Engeland innam.

De auteur leert ons meer over het borduurwerk en hoe het tot stand is gekomen. De werkomstandigheden waren zeker niet optimaal en kropen letterlijk in lijf en leden.

Clare Hunter brengt ons vervolgens naar het Schotland van Mary Stuart die tijdens haar gevangenschap een prachtig borduurwerk maakte, waarin ze haar leven uitbeeldde. Via haar borduurwerk smokkelde ze boodschappen naar buiten.

Het boek bestaat verder uit een wonderbaarlijke reis door de wereldgeschiedenis waarin borduurwerk een belangrijke plaats heeft gekregen. We komen te weten dat niet enkel vrouwen borduren, maar dat ook mannen deze kunstvorm beoefenen. Zelfs in WOI kregen soldaten als tijdverdrijf borduurwerk toegestopt … het werkte vooral therapeutisch.

Borduurwerk inspireerde de Argentijnse moeders van verdwenen jongeren. Zij borduurden hun namen in hoofddoeken en kwamen zo op straat om gerechtigheid en uitleg te bekomen.

In 16 redelijk korte hoofdstukken met één woord als titel, die een hint is naar wat komen gaat, lezen we meer over de kracht van borduren en het borduurwerk door de eeuwen heen.

Naast geschiedkundige feiten is in het boek ook plaats voor persoonlijke ervaringen/bedenkingen en voor pakkende en ontroerende verhalen. Ondanks het feit dat het boek deels geschiedkundig is, verveelt het nooit. Men zou denken dat het boek gezien het onderwerp enkel geschreven is voor vrouwen. Niets is minder waar. Het boek is voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, maar ook in de kunstvorm borduren.

Clare Hunter heeft me met dit boek uitermate verrast. Ze heeft een fijne pen en haar schrijfstijl is beschrijvend maar ook meeslepend.
Het boek eindigt met:
‘Einde’
Je knipt een draad af, legt een knoop in het ene eind en haalt het andere eind door het oog van de naald. […] Dan steek je je naald aan de ene kant in het stof en trekt hem er aan de andere kant weer uit, en zo door met ritmische bewegingen tot je iets hebt gemaakt wat gezien mag worden: iets moois en iets van betekenis, een borduurwerk dat je geest binnen zijn draden vasthoudt.’
De auteur wist me in te pakken met haar boek dat begint met naaien en eindigt met de kunst van borduren.

Ik geef dit boek graag 4 sterren. De reden staat op de flaptekst:
Levensdraden is een even fascinerend als ontroerend boek over de grote sociale, emotionele en politieke betekenis van handwerk.

Reacties op: De kracht van een borduurwerk of de wereld gezien door het oog van de naald!

Levensdraden - Clare Hunter
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99