Een waardige afsluiter van een gave serie!

Priscilla 22 november 2019
Nog een keer keren we terug naar Valenda, de hoofdstad van het Meridiaanse Keizerrijk.
Een laatste keer reizen we mee met Scarlett, Tella, Julian en Legende tijdens de zware taak die hen te wachten staat; het koste wat kost redden van het volk en het rijk van de Fortunae welke in ‘Meester Legende’ zijn vrijgekomen uit hun kaarten.

Zowel Scarlett als Tella komen in dit laatste Caraval verhaal voor keuzes te staan die hun leven zullen veranderen.
Vooral wanneer blijkt dat Scarlett anders is dan zij en een ieder in haar omgeving gedacht had.

Vindt Tella haar wraak en weet zij Legende voor zich te winnen? Of heeft zij haar hart verloren aan Jacks? De oh zo knappe en manipulatieve Hartenprins?

Zal Legende bezwijken voor zijn grootste zwakheid?

Finale is het laatste deel in de ontzettende gave en spannende Caraval serie.
Wat begon als een spel, blijkt uiteindelijk veel gevaarlijker te zijn dan een ieder dacht en wie is er nog te vertrouwen?

Stephanie Garber heeft met Finale wat mij betreft een waardig slot geschreven van deze serie.
Het verhaal gaat verder waar ‘Meester Legende’ eindigde en de spanning is in dit verhaal absoluut aanwezig. Het verhaal bestaat uit vier delen welke duidelijk aangeven waar het verhaal zich bevindt. Het verhaal neemt hier en daar onverwachte wendingen waardoor het aanvoelt alsof het spelelement van Caraval nog steeds aanwezig is. Dit keer is het echter alleen levensecht..

Stephanie heeft met de Fortunae het verhaal nog levendiger gemaakt dan het al aanvoelde en heeft zeker de actie in het verhaal laten terugkomen.
Ook Finale zit vol bijzondere plaatsen en de worldbuilding is wat mij betreft dan ook wederom geweldig goed!
In beide voorgaande boeken werd ik al verliefd op de plaatsen met bijzondere namen, in Finale is dit niet anders.
En door de beschrijving ervan word je echt meegevoerd door de verschillende straatjes en markten.

Stephanie Garber heeft aan deze Nederlandse versie niet alleen een persoonlijke note vooraf gegeven, maar ook een extra hoofdstuk toegevoegd welke vanuit Legende wordt geschreven. Alhoewel ik het tof vond om het extra hoofdstuk te lezen, had het voor mij verder geen toegevoegde waarde. De bedoelingen van Legende waren mij ook al duidelijk zonder dit hoofdstuk.

Het verhaal zat qua opbouw goed in elkaar en wat mij betreft zijn er geen losse eindjes. Finale is met zijn intriges en verrassende plot absoluut een prachtige afsluiting van deze serie.

Personages
In Finale is wederom veel aandacht besteed aan personages. De personages Scarlett, Legende en Jacks zijn in dit boek extra uitgewerkt en ik was blij met hun grotere rol in het verhaal.

Het was tof om meer te weten te komen over Scarlett, haar verleden en haar capaciteiten. Wat mij betreft stond zij absoluut op de voorgrond.

Daarnaast was ik erg blij dat de rol van Jacks in dit verhaal groter was. Hij stal mijn hart al eerder (hoe kan het ook anders als de Hartenprins), maar in dit verhaal heeft hij mij absoluut doen twijfelen tussen liefde en haat. Geweldig!

Ook Legende is onwijs goed uitgewerkt en we zien veel meer van zijn karakter en gevoel.
Het spel tussen hem en Tella heeft mijn hart absoluut verwarmd en ik vond dit absoluut ook een van de mooiste dingen aan dit boek!

De Fortunae die in dit boek een grotere rol speelden vond ik absoluut briljant.
Stephanie heeft deze personages zo goed beschreven dat je geen afbeeldingen nodig hebt om ze te zien. Ik vond hun verschijning evenals hun gaven ontzettend gaaf verwerkt in het verhaal en ik werd er oprecht blij van! Ik had graag nog meer van ze gezien, maar wie weet zien we ze nog eens terug in volgende boeken van Stephanie.

Conclusie
Ik was absoluut bang om te beginnen aan dit boek omdat ik heel bang was dat het boek versneld afgeraffeld zou worden om de serie te beëindigen. Dit was gelukkig wat mij betreft absoluut niet het geval!

‘Meester Legende’ blijft mijn favoriet uit deze serie, maar Finale is absoluut een topper.

Het verhaal was goed uitgewerkt, spanning en opbouw aanwezig en het einde vond ik prachtig.
Waarschijnlijk zullen de meningen hierover verdeeld zijn, maar we moeten ook begrijpen dat dit boek gewoon de laatste uit een serie is en dat er HELAAS ook ergens een einde moet komen!

Toch zijn er in het verhaal zelf een hoop mooie vervolglijntjes verweven, dus ik ben absoluut benieuwd naar de mooie verhalen die Stephanie Garber beloofd heeft te zullen gaan schrijven!

Meer recensies van Priscilla