Onderzoeksstudent Luc is in Bolivia voor zijn afstudeeronderzoek rondom nieuwe beplanting (bebossing) van de omgeving, wanneer er in een gesloten gemeenschap voor de derde maal een kind dood wordt aangetroffen. Het kind lijkt als een offer te zijn vermoord. Een vreemde kwestie daar deze vorm van offeren al eeuwenlang niet meer voorkomt in dit gebied.

Luc en zijn Boliviaanse collega Nayra raken bij de zaak betrokken als het laatste kind, Luis, een dorpsgenootje van Nayra blijkt te zijn.

Als daarnaast ook nog blijkt dat zowel Luc als een andere Hollander in dat gebied slachtoffer worden van een reeks vreemde gebeurtenissen, wordt het een race tegen de klok om de persoon te vinden die deze vreselijke moorden op zijn geweten heeft.

De vraag is echter of het offeren van kinderen na al die eeuwen weer nieuw leven is ingeblazen, of dat er hele andere factoren in het spel zijn.

Dit verhaal begint met een passage uit de bijbel welke door een vader aan zijn zoon wordt voorgelezen. Het verhaal gaat over de opoffering van een zoon, alhoewel dit uiteindelijk niet gebeurd door inmenging van God. Echter ontstaat zowel bij de vader als de zoon twijfel omdat nergens verder in het verhaal de zoon nog genoemd wordt.

Deze proloog zet de noot voor wat betreft de rest van het verhaal. Een verhaal vol culturele aspecten, zowel in geloof en levensbeschouwing als in leefwijze in het dagelijks leven.

Het verhaal bevat dagboek fragmenten van ene Jan- Willem Pijnakker. Alhoewel je later in het verhaal met hem kennis maakt, ben ik er nog steeds niet achter welke waarde zijn dagboekfragmenten hebben gehad, behalve de toevoeging van nog meer informatie en iets aan achtergrond van zijn personage.

In het begin van het boek worden ook enkele hoofdstukken afgewisseld tussen heden en ‘Eerder die dag’. Wat mij betreft was dit overbodig en zorgde dit voor verwarring. Gelukkig hield dit na enkele hoofdstukken op.

Zowel aan de schrijfstijl als aan de uitgebreide beschrijvingen van geschiedenis, omgeving en de diverse geloven en vooral de verschillen tussen Bolivia en de westerse overtuigingen, is duidelijk te lezen dat Jeroen Windmeijer zijn onderzoek zeer uitgebreid heeft gedaan. Deels vanuit eigen ervaringen, deels een hoop intensief onderzoek naar geschiedenis.

Alhoewel Jeroen Windmeijer op de cover benoemd wordt als “De Nederlandse Dan Brown”, ben ik het hier echter maar ten dele mee eens.

Dit boek heeft absoluut de potentie om te worden vergeleken met de boeken van Dan Brown, zeer zeker vanwege de rijke informatie aan geschiedenis, cultuur en geloof. Echter vind ik de spanning die voor komt in de verhalen van Dan Brown en daarmee het “avondturiersgevoel” niet in dit boek terug.

Het verhaal komt onwijs traag op gang ondanks de vondst van een dood kind, het onderzoek loopt spaak, wat in die omgeving begrijpelijk is, en er is echt heel veel aandacht besteed aan achtergronden en geschiedenis. Zoveel, dat er vrij weinig ruimte overblijft voor wat er in een thriller echt toe zou moeten doen: de zoektocht naar degene die dit op zijn geweten heeft.

Dus nee, persoonlijk vind ik het geen vergelijking met Dan Brown, alhoewel het wel echt potentie daartoe heeft.

Ondanks de uitgebreide informatie, zit er zeker een opbouw aan spanning in, vooral in de laatste pagina’s wanneer een ander kind verdwijnt. Helaas heeft de hoeveelheid aan informatie soms wel het effect dat je vergeet dat er een moord is gepleegd op een kind en dat daar een onderzoek naar loopt.

Het plot is zeker onvoorspelbaar en verrassend. De dader is absoluut niet de persoon die ik dacht dat het zou zijn, dus Jeroen heeft mij zeker op het verkeerde been weten te zetten!
Wat mij betreft heeft hij dat absoluut goed gedaan!

Personages
Wat de personages betreft kan ik zeggen dat alle personages een uitgebreide achtergrond hebben gekregen zodat zeer duidelijk is wie wat doet en waar vandaan komt. Duidelijk en overzichtelijk, zeer prettig.

Ook was er een duidelijke kadering in het aantal personages, dus het verhaal was rondom deze personages gemakkelijk te volgen.

Hoe sommige personages neergezet zijn vond ik af en toe persoonlijk niet heel erg prettig.
Ik vond met name Luc een vervelende man eigenlijk. Het irriteerde mij hoe hij soms naar zichzelf keek en vaak kreeg ik het gevoel dat hij zichzelf beter leek te vinden dan de rest. Met name zijn houding tegenover Nayra vond ik vreemd. Hij is in dit verhaal wat mij betreft ook geen klassieke held of iets dergelijks.
Hoe de relatie tussen hem en Nayra afliep heeft mij enigszins verbaasd. zeer zeker gezien de houdingen van beide tegenover elkaar in het boek.

Wat ik absoluut mooi vond qua personages zijn de verschillende pastoors en priesters in dit verhaal. Heel duidelijk komt naar voren waarvoor zij staan, hoe zij hun geloof uitdragen en hoe zij dit willen overbrengen naar de mensen in Bolivia.
Wat ik hierin verontrustend vond is het feit hoe zij allen de wijze van leven en geloof van de Bolivianen willen veranderen.

Ik ben zelf geen gelovige maar ben wel een persoon die vind dat een ieder zijn of haar geloof moet kunnen uitdragen zoals zij dat willen.
Ik hou er absoluut niet van als een bepaalde wijze van geloof of overtuiging wordt opgedrongen aan een ander omdat het beter zou zijn.

Wat dit betreft vond ik het heel gaaf, dat je mede door deze gebeurtenissen, meer gaat nadenken over het geloof en de mensheid in zijn algemeen. Ik vind het persoonlijk juist mooi de verschillen te zien en deze te accepteren.

Conclusie
Voor het verhaal alleen, in vergelijking met de woorden ‘De Nederlandse Dan Brown’, zou ik het boek absoluut geen 4 sterren hebben gegeven.

Er zat voor mij niet de spanning in die ik na het lezen van de synopsis had verwacht.
Het voelde voor mij veel meer als een boek met een les in geschiedenis en de verschillende geloofsovertuigingen, met de nadruk op de verschillen.
Met daarnaast een offer van een kind als bijzaak.

De reden dat dit boek toch 4 sterren van mij heeft gekregen is omdat het boek mij aan het nadenken heeft gezet.
Vooral m.b.t. de diversiteit in culturen en geloofsovertuigingen. En waarom wij als mens, elkaar er altijd maar van willen overtuigen dat iets anders beter is omdat dat wat de ander doet, vreemd is in onze ogen.

Vooral het proloog van dit boek bewijst eens te meer dat wat geschreven staat in een of ander heilig boek, niet altijd op juiste wijze geïnterpreteerd kan worden door het ontbreken van informatie.

Ook de vergelijking in dit boek met het feit dat de kruisiging van Jezus, eigenlijk neer komt op een offer door de mensen die hem kruisigden, heeft mij tot nadenken aangezet.

Zoveel mensen, zoveel geloven, zoveel interpretaties. Ik bedoel maar.

4 sterren voor de geschiedenis en gespreksstof en vragen achteraf die dit verhaal hebben opgeroepen.

Als je echter opzoek bent naar een thriller die naast culturele aspecten het gehalte aan spanning heeft zoals Dan Brown en/of Indiana Jones, kan ik niet beloven dat je dit in dit boek vind.

Reacties op: Geen 4 sterren voor het verhaal, maar voor de uitgewerkte achtergronden en geschiedenis

De offers - Jeroen Windmeijer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99