Sinds zijn dochter Lina 3 jaar geleden verdween bij een bushalte aan de Zilverweg, is Lelle op zoek naar haar.
Al zijn tijd en energie steekt hij in het uitkammen van de omgeving en plaatsen waar in al die jaren niet gezocht is.

Meja verhuisd samen met haar moeder voor de zoveelste keer naar een andere woonplaats. Haar moeder heeft een nieuwe liefde gevonden via het internet. Zal Meja zich kunnen aanpassen aan haar nieuwe omgeving?

Als er een nieuw meisje verdwijnt, weet Lelle het zeker. Er is een verband tussen deze verdwijning en die van zijn dochter. Met man en macht probeert Lelle de overeenkomsten te vinden en hoopt hij de dader te vinden en hopelijk ook zijn eigen dochter.

Het verhaal begint met een zeer actief rokende man die midden in de nacht rondrijd op zoek naar zijn dochter.
Aangezien er in het gehele boek een focus ligt op de hoeveelheid die de man rookt, kreeg het van mij geen 5 sterren. Ik snapte het nut niet van deze informatie en vond het op een gegeven moment vervelend worden.

Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven verteld, enerzijds lezen we het verhaal van Lelle, die nog steeds opzoek is naar zijn vermiste dochter en tot op de bodem wil uitzoeken wat er met haar is gebeurd.
Anderzijds lezen we het verhaal van Meja die samen met haar moeder naar de afgelegen streek is verhuisd voor een internet liefde.

Meja moet zich zien aan te passen naar haar nieuwe omstandigheden, Lelle blijft hangen in het oude maar hervindt nieuwe motivatie zodra er opnieuw een meisje verdwijnt die vele gelijkenissen vertoond met zijn dochter Lina.

Het verhaal zit wat mij betreft technisch goed in elkaar. Er zit een duidelijke opbouw in en beetje bij beetje ontvang je stukjes informatie die je leiden naar het einde van de puzzel.
De spanning wordt opgebouwd, in het begin lijkt het wat langzamer te gaan, maar zeker tegen het einde voel je de race tegen de klok.

De afwisselingen tussen Lelle en Meja waren kort, daardoor las het boek vlot en prettig weg. De schrijfstijl was gaaf. Goede beschrijvingen van emoties, gedachten, omgeving en gebeurtenissen. Geen moeite om je in te leven in het verhaal.

Het plot en einde waren absoluut verrassend. Ergens in je achterhoofd voel je waar het verhaal naartoe wil, maar je weet toch nog niet helemaal de vinger op de zere plek te leggen.

Personages
Lelle en Meja zijn de hoofdpersonages van het verhaal en het is heerlijk om beide kanten te lezen.
In het begin had ik echt geen idee wat beide met elkaar te maken hadden. Dit verwarde mij enigzins, maar het wordt absoluut duidelijk in het verhaal.

Lelle vond ik een tof personage. Hij was absoluut goed uitgewerkt en heel voelbaar is zijn woede en ergenis ten opzichte van de mensen om hem heen. Hij kan niet rusten voor hij zijn dochter heeft gevonden. Dit kwam absoluut heel goed naar voren.
Dat hij echter de ene peuk na de andere opsteekt vond ik wat minder. Ik snapte niet waarom het benadrukken hiervan van toegevoegde waarde was voor het verhaal.

Meja is een bijzonder meisje met een nog apartere moeder. Haar personage was onwijs goed uitgewerkt en haar situatie is schrijnend. Haar gedrag en gevoel past bij een meisje van haar leeftijd en Stina Jackson heeft duidelijk energie gestoken in de uitwerking van dit personage.

Als beide hoofdpersonen bij elkaar komen is het verhaal absoluut compleet en de wending die het verhaal daarna neemt zenuwslopend.

Conclusie
‘De Zilverweg’ is absoluut een thriller met een heerlijk donker randje. Even geen thriller met een rechercheur in de hoofdrol, maar gewoon een wanhopige vader die zijn hoofd nog net boven water kan houden.

Het verhaal was meeslepend en aan het einde zenuwslopend.

Ik vond het een gave thriller met een hoop mystiek. De opbouw was goed en dat maakte dat ik het eigenlijk in één adem uitlas!

Reacties op: Meeslepend met een duister randje

De zilverweg - Stina Jackson