Heerlijk vervolg in de Grisha trilogie!

Priscilla 14 november 2019
Na het eerste deel van de serie waarin we kennis maken met Alina, Mal, de Duisterling en een hoop andere toffe Grisha, volgen we nu Alina en Mal op de voet wanneer zij op de vlucht zijn voor de Duisterling en diens duisternis.

Alina is een Grisha en met haar krachten en haar versterker heeft zij zichzelf en Mal uit een benarde positie weten te halen aan het einde van het eerste boek. Maar tegen welke prijs?
Alina en Mal verschuilen zich in een onbekend land, maar helaas bevinden er zich overal spionnen.

Na de nieuwe krachten van de Duisterling aan den lijve te hebben ondervonden, vluchten Alina en Mal opnieuw en weten zij met behulp van een kaperskapitein terug te keren naar Ravka. De stad en het paleis waar het allemaal begon.
Echter is Alina niet meer het meisje van vroeger, is het land in tweeën verdeeld en zal zij de keus moeten maken aan wiens kant zij staat.

Kan zij de macht die zij heeft aan of schuilt er iets veel gevaarlijkers achter haar nieuw verworven kracht?

Anders dan bij het eerste deel, begint dit tweede boek meteen met actie. Hoe kan het ook anders, daar het eerste boek eindigde met zo’n briljant open einde.
Je wordt vervolgens meegenomen in een politiek verhaal en de verschillende lagen van de bevolking. De world building is briljant en het verhaal sluit er perfect op aan.
Het is niet saai of langdradig, maar juist dynamisch door de nieuwe rol die Alina heeft bij terugkeer in Ravka.

Soms ben ik bang dat een tweede boek van een serie tegenvalt, maar dit is met dit boek gelukkig absoluut niet het geval.
In dit boek wordt enorm ingezoomd op de nieuwe rol van Alina als lichtheerser en wat zij moet opgeven om haar land en volk te willen redden.

Leigh Bardugo heeft ook dit tweede boek met veel enthousiasme geschreven en de diepgang in het verhaal en onderlinge verbanden is goed uitgewerkt!

Het verhaal bevat een duidelijk begin en gaaf open einde. Het plot is misschien enigszins voorspelbaar omdat je weet dat er nog een boek komt, maar desalniettemin verrassend en knallend!
Ik hou er van!

Personages
In dit tweede deel zien we uiteraard alle bekende personages weer terug, waaronder Alina uiteraard, Mal en de Duisterling.

Alina probeert in dit tweede deel om te gaan met haar nieuw verworven krachten en daarnaast zal zij moeten leren omgaan met de veranderingen die binnen in haar plaats vinden. Dat ze de lichtheerser is wil niet zeggen dat ze alleen maar licht kent.

Alina is als personage goed uitgewerkt, evenals de rol die zij in dit boek heeft gekregen. Het verhaal neemt een meer politieke wending.
Doordat Alina als persoon veranderd, veranderd ook haar relatie met Mal. En ik vond het interessant om te lezen hoe dit zich ontwikkelt.

Mal vond ik in dit boek een beetje op een vervelende manier aanwezig. Zijn rol in het verhaal is duidelijk en van belang. Maar zijn houding vond ik vreemd. Ik begrijp wel waarom Leigh Bardugo hem op deze wijze in het verhaal heeft verwerkt. Zeker aan het einde van het boek zet zijn personage en zijn gedrag het verhaal in een ander daglicht.

De Duisterling was overigens ook in dit boek absoluut mijn favoriet. Ik kan er niets aan doen, ik heb iets met zijn personage. Ik hou van zijn duisternis en zijn slinkse wijze van manipulatie.

In dit tweede deel maken we kennis met een nieuw personage; ‘Sturmhond’, een kaperskapitein.
Ik vond zijn intrede in het verhaal briljant en zijn rol des te meer.
Ik heb de Duisterling als favoriet personage nog niet vervangen, maar het scheelt weinig.
Sturmhond is een zeer goed uitgewerkt personage en door de verschillende rollen die hij in het verhaal speelt, is het verhaal spannend en dynamisch!

Conclusie
Wederom een heerlijk deel in de Grishaverse. Een verhaal vol spanning en actie, maar ook ruimte voor romantiek en ingewikkelde verhoudingen.

Ben ik omver geblazen? Dat niet, maar het blijf je aandacht absoluut vast houden en dat is wat mij betreft het grootste pluspunt!

Meer recensies van Priscilla