Een intense psychologische thriller!

Priscilla 29 augustus 2022
Zowel ’Dag en nacht’ als ’Slapeloos’ waren twee behoorlijk intense psychologische thrillers die je met regelmaat op het verkeerde been zetten.

Ook ’Een perfecte dag’ was voor mij absoluut weer zo’n thriller.

In dit boek lezen we vanuit een bijzonder perspectief; namelijk de dochter van een vermoedelijke seriemoordenaar.

Zij is er heilig van overtuigd dat haar vader onschuldig is. Alleen, zie dat maar eens te bewijzen.

Waar ik bij het eerste boek van Romy Hausmann even moest wennen aan haar schrijfstijl en de afwisseling tussen verschillende invalshoeken, ging dit in dit boek veel gemakkelijker. Het verhaal voelde vloeiender en logischer aan, waar door het veel fijner weg las.

We lezen het verhaal voornamelijk vanuit Ann. Het hoofdpersonage in ’Een perfecte dag’. Ann’s verhaal wordt afgewisseld met hoofdstukken vanuit ’Wij’ en hoofdstukken die iets weg hebben van een interview. Duidelijk is dat alles in verband staat met elkaar, maar het hoe en waarom blijft lange tijd onduidelijk.

Juist deze afwisseling in combinatie met de gedetailleerde beschrijvingen van Romy, zorgen voor een fijne en gedegen opbouw aan spanning. Romy prikkelt de lezer continue om verder te lezen en achter de waarheid te komen.

Daarbij heeft Romy in dit boek veel aandacht besteedt aan haar hoofdpersonage. Ann is goed uitgewerkt en ook psychologisch gezien voelt het vrij realistisch aan. Gedachten, gevoelens en emoties komen zeer goed over, wat maakt dat het verhaal hier en daar behoorlijk intens voelt.

Het perspectief van een dochter die de onschuld van haar vader wil bewijzen vond ik uniek. Deze thriller laat de lezer de andere kant van de medaille zien. Dit was naar mijn mening absoluut een waardevolle toevoeging aan het algehele verhaal.

Dat Romy Hausmann goed nagedacht heeft over de uitwerking en ontwikkeling van haar verhalen, was mij bij de eerste twee boeken al duidelijk. Maar vooral in dit nieuwe boek vind ik het verrassend nog opvallender.

Zowel de opbouw aan spanning als de bizarre en onverwachte wendingen in het verhaal hebben mij meerdere malen op het puntje van mijn stoel laten zitten.

En voor mij was ’Een perfecte dag’ dan ook echt een pageturner.

Grootste fan was ik van de psychologische verdieping bij de personages. Naar mijn idee was dit de kracht van dit boek.

Er is echter wel een kleine kanttekening. Als je een actie thriller verwacht met details van de gepleegde moorden, dan zul je je verwachtingen bij moeten stellen. Want hoeveel er zeker wel actie aanwezig is, heeft dit niets te maken met de lintjesmoorden zelf.

Persoonlijk had ik graag misschien nog iets meer verdieping gezien wat die zaak betreft.

Conclusie
Alhoewel ik heel erg fan ben van actie thrillers met zoveel mogelijk bloederige details, weet Romy Hausmann mij keer op keer te verrassen met haar psychologische thrillers.

Zowel de opbouw aan spanning als de uitwerking van het verhaal, zat zeker goed in elkaar en de focus op de psyche van de mens vond ik heel intens.

Samen maakte dit ’Een perfecte dag’ een echte pageturner als je het mij vraagt!

Deze thriller was een rollercoaster aan emoties en laat de lezer nadenken over goed en kwaad en alles daartussenin.

Wat mij betreft een aanrader! En zeker als je net als ik genoten hebt van haar eerdere twee boeken.

Meer recensies van Priscilla