Langzame start, heerlijk einde!

Priscilla 15 juli 2019

Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten van de eerste twee delen van de Glazen Troon- serie.

In ‘Erfgenaam van Vuur’ volgen we Celaena in haar zoektocht naar de Wyrdsleutels. Dit brengt haar naar de andere kant van het rijk, waarvan het land valt onder Fae koningin Maeve.
Voordat ze echter de antwoorden van koningin Maeve krijgt die ze zo graag wil hebben, moet Celaena zich net als ieder ander bewijzen om te worden toegelaten tot de stad van de koningin.
Celaena moet hiervoor tot de kern van haarzelf komen. Dit alles gaat niet zonder slag of stoot en Celaena lijkt in een dieptepunt van haar leven terecht te komen.
Weet Celaena zichzelf op tijd te vinden en haar ware ik te accepteren om de antwoorden te krijgen waarnaar zij op zoek is?

Dit derde deel in de Glazen Troon- serie begint voor mijn gevoel zeer traag. Zeker in vergelijking met het einde van deel twee dat met veel beloftes aan actie is geëindigd. Dit vond ik persoonlijk erg jammer.
Het duurde tot zeker aan de helft van het boek voordat ik in het verhaal begon te komen en de ontwikkelingen interessant begon te vinden.
Hierbij meegeteld dat het boek over de 500 pagina’s is, wil dat natuurlijk wel iets zeggen..

Vermoedelijk heeft de trage start te maken met de introductie van nieuwe personages. Met een serie van 7 delen, begrijp ik dat nieuwe personages ingeleid moeten worden en voorzien van achtergrondinformatie.

De verhaallijn, het plot, werd voor mij halverwege het boek eindelijk waarnaar ik op zoek was en de ontwikkelingen in onderlinge relaties, gebeurtenissen en acties waren geweldig!
De laatste hoofdstukken en het slot van dit boek hebben het trage begin zeker goed gemaakt wat mij betreft!

De schrijfstijl van SJM blijft, net als in voorgaande boeken, heerlijk om te lezen. Ze besteed veel aandacht aan details, zowel van personages als omgeving. Het is dan ook niet moeilijk je in het verhaal in te leven. Dit is en blijft echt geweldig aan haar schijfstijl!

Personages
In dit boek worden weer enkele nieuwe personages geïntroduceerd. Wat ik mooi vind aan de boeken van SJM, is dat zij rekening houdt met de meerdere delen in een serie en ze je niet meteen bombardeert met een waslijst aan nieuwe personages.

Alhoewel een stamboom aan het begin van het boek handig zou zijn en enkele personages in dit boek (Ren en zijn grootvader) voor mij saai overkwamen, heeft SJM zeker weer voldoende aandacht besteed aan de ontwikkeling en uitwerking van personages.

Zelfs de kleinste rollen kunnen in de volgende delen een grotere betekenis krijgen. Je weet het maar nooit!

Ditzelfde geldt voor heks Manon Zwartbek. Verschillende meningen doen online de ronde, mij heeft ze vooral in het begin van dit boek niet weten te boeien. Aan het einde van dit boek, mede door de verandering die zij als personage gedeeltelijk ondergaat, vond ik haar absoluut beter!

Celaena is en blijft een prachtig personage. In dit boek merk je dat ze volwassen wordt en dat Sarah een andere weg met haar in slaat. Ze groeit enorm in dit verhaal. Ze moet door een diep dal om zichzelf te vinden en deze emoties zijn wederom briljant omschreven en daardoor voelbaar.
Het moois dat vervolgens tevoorschijn komt heeft mijn hart geraakt.

Rowan is een van de nieuwe personages in het boek. Zonder ook maar iets te verklappen; ik ben verliefd! En ik ben echt ontzettend blij dat SJM hem aan dit verhaal heeft toegevoegd. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de relatie tussen Rowan en Celaena zich gaat ontwikkelen en welke krachten beide nog meer kunnen bundelen in de toekomst!

Uiteraard kan deze serie niet zonder Chaol en Dorian, dus ook die zien we uiteraard terug in dit boek.
Alhoewel ik de hoofdstukken van Chaol in dit boek niet zo heel erg interessant vond, is het voor de achtergrondinformatie prettig te weten waar hij uithangt.

Zijn relatie met Dorian staat echter in dit boek prachtig in de schijnwerpers (BROMANCE!) en was echt hartverwarmend! Van Dorian gaan we zeker weten nog gave dingen zien, dat kan niet anders!

Conclusie
Sarah J. Maas heeft ook in dit boek weer veel aandacht besteed aan de uitwerking en verdieping van het verhaal. Iets te veel in de eerste helft van het boek naar mijn idee, vandaar mijn 4 sterren.
De nieuwe personages vond ik interessant, vooral Rowan.

De worldbuilding blijft een van mijn hoogtepunten in de boeken van Sarah, dus ook dit boek is wat mij betreft weer een aanrader!

Kanttekening is daarbij wel; misschien kom je niet door het begin van het boek heen; lees vooral door, want de tweede helft en het einde is het meer dan waard!

Meer recensies van Priscilla