Spannende jeugdversie van de klassieker 'IT'

Priscilla 28 juli 2022
In ‘Ik kom je halen‘ maken we kennis met vijf bijzondere personages. Twee koppels zijn vrienden en de vijfde is een personage dat eigenlijk niet geliefd is bij de anderen.

Maar dat wat ze meemaken… Dat schept een onbreekbare band.

K.R. Alexander vond het tijd voor een verhaal over angsten. En niet zomaar een verhaal, maar eentje die je confronteert met dat waar je het meest bang voor bent.

Want ben je in staat je ergste angsten onder ogen te komen om het kwaad te verslaan?

Als je net als ik al eerder een boek van K.R. Alexander gelezen hebt, weet je inmiddels dat hij een fijne vlotte en beeldende schrijfstijl heeft.

Hij weet je moeiteloos zijn verhalen in te trekken en slaagt er ook steeds weer in om je aandacht vast te blijven houden.

Ook in dit boek is dit niet anders. Omdat dit boek zich afspeelt rondom Halloween, is er zeker al een fijne opbouw aan spanning aanwezig vanaf het eerste hoofdstuk. En als je dan ook nog eens samen met de hoofdpersonages rond middernacht op een begraafplaats wordt verwacht, is lekker griezelen meer dan gegarandeerd!

‘Ik kom je halen‘ lezen we vanuit verschillende perspectieven. Vijf om precies te zijn. En de perspectieven zijn geschreven vanuit de eerste persoon zodat emoties en gevoelens heel erg voelbaar zijn.

K.R. Alexander houdt van diversiteit bij zijn personages en dit is ook in dit boek niet anders. Hij weet ondanks dat het een griezelverhaal is, toch net die thema’s aan te stippen die herkenbaar zullen en/of kunnen zijn voor de jeugdige lezer.

Zo hebben we personages die gepest worden en onzeker zijn over zichzelf, personages die het thuis heel moeilijk hebben en daarnaast ook personages die midden in een rouwproces zitten.

Omdat het verhaal natuurlijk draait om de creepy vibes, gaat hij niet bij ieder personage de diepte in en dit had hij wat mij betreft zeker wel mogen doen. Dit vooral omdat het toch behoorlijk wat pittige thema’s zijn.

Het is echter niet vervelend en ik ben van mening dat het voor de jeugdige lezer absoluut voldoende is!

Wat de personages betreft, merkte ik vrijwel meteen dat er een aantal voor mij uitsprongen. Onder andere Kyle heeft mijn hart gestolen en Caroline heeft mij zeker aan het einde behoorlijk geraakt.

Met deze personages maakt K.R. Alexander maar weer eens duidelijk dat je nooit kunt weten wat er in iemands hoofd omgaat.

Zowel de uitwerking van het verhaal, de opbouw aan spanning en de betrokken personages waren wat mij betreft goed uitgewerkt tot één geheel. Het is wederom een heerlijke jeugdthriller die absoluut wat griezelige uurtjes voor je in petto heeft!

Conclusie
‘Ik kom je halen’ is wederom een heerlijk griezelig jeugdboek van K.R. Alexander.

Een verhaal dat helemaal in het teken staat van je grootste angst. En angst is een zeer sterkte emotie.

Zijn fantasie lijkt eindeloos en ik vind het gaaf om te zien hoe hij belangrijke thema’s weet te verwerken in een spannend verhaal.

Gezien de cover zal het je niet verbazen dat een clown een rol heeft in dit boek. Tijdens het lezen kwam ik hier en daar dingen tegen die mij deden denken aan ‘IT‘ van Stephen King. Mijn vermoeden is dan ook dat hij hier inspiratie uit heeft gehaald om zijn verhaal om te toveren tot een spannende jeugdversie.

Ik bedoel, wie is er nu niet bang voor clowns?

Dit boek is wat mij betreft een heerlijke toevoeging op de Horrorland serie en ik ben onwijs benieuwd of er nog meer boeken van K.R. Alexander in deze serie zullen worden opgenomen.

Gezien de Halloween setting, zeker een boek om te lezen in oktober!

Meer recensies van Priscilla