Een heerlijke thriller met geweldige details!

Priscilla 30 november 2019
Luc Callanachs valt met zijn neus in de boter als hij direct op zijn eerste werkdag bij de Schotse politie een bizarre moordzaak toegewezen krijgt.
Een verbrand lijk en een moordenaar die zijn sporen zeer goed weet uit te wissen. Als het gevonden lichaam van een als vermist opgegeven vrouw blijkt te zijn, lijkt in ieder geval het slachtoffer bekend.

Wanneer een tweede vrouw op dezelfde wijze verdwijnt, belandt Luc in een race tegen de klok om deze vrouw te vinden voor het te laat is.
Zijn nieuwe collega Ava ondersteunt hem zo goed mogelijk, maar ook zij zit tot over haar oren in een zeer aangrijpende en ingewikkelde zaak.

Dit verhaal begint met een hoofdstuk vanuit het perspectief van de dader op het moment van actie. Wat mij betreft een geweldige binnenkomer in dit verhaal! Het zet de toon voor de rest van het verhaal en je voelt hierdoor direct de spanning en de urgentie.

Het verhaal schuift vervolgens naar de kennismaking van Luc met zijn nieuwe team en de start van een moordonderzoek.
Ook aan Luc zelf kleven hier en daar geheimzinnigheden, zoals zijn vertrek vanuit Frankrijk, en dit komt het verhaal absoluut ten goede wat mij betreft!

Het verhaal wordt geschreven vanuit Luc en aan de andere kant vanuit de dader. Persoonlijk vind ik dit echt tof gedaan. Je weet al wie de dader is en voelt de spanning in het verhaal opbouwen tijdens het lopende onderzoek. Gaan ze erachter komen? Of zitten ze er compleet naast?
(Ik heb letterlijk een aantal maal tegen het boek zitten roepen en daarnaast flink op het puntje van mijn stoel gezeten).

Het verhaal heeft wat mij betreft de perfecte opbouw aan spanning en zit technisch goed in elkaar. Het boek heeft een geweldig plot en een zeer onverwachte twist die mij in mijn handen heeft doen klappen van vreugde. Dat het verhaal zich ook nog eens in Schotland afspeelt was voor mij echt een pluspunt!

Dit in combinatie met gruwelijke details… Ik snap de vergelijking met Mo Hayder!
Helen Fields heeft een heerlijke wijze van schrijven; vlot met voldoende details. Ze trekt je mee in het verhaal en laat je er pas aan het einde uit!

Personages
We maken kennis met Luc als hoofdpersonage. Samen met de geheimzinnigheid rondom zijn verleden, maakt hij het verhaal echt compleet! Helen heeft met Luc een geweldig personage neergezet dat past binnen de setting van het verhaal. Daarnaast ben ik ook zeer gecharmeerd van zijn karakter.

Ava, zijn direct naaste collega, is ook absoluut een ware toevoeging in het verhaal. Ze is een sterke persoonlijkheid en ik voorspel voor de vervolgdelen in de serie absoluut vuurwerk tussen haar en Luc.

In dit boek maken we ook kennis met enkele andere leden van het team. Het is mooi om te lezen hoe ze allen hun eigen aandeel in het verhaal hebben. Zowel goed als irritant.

In dit verhaal maken we kort kennis met Harris, een gepensioneerde profiler, die door een collega bij de zaak wordt gehaald. Luc moet tijdelijk met de beste man samenwerken en heeft hierin geen keus.
Nagel bijtend van irritatie heb ik deze “samenwerking” gelezen.
Helen heeft Harris echt fantastisch irritant beschreven en neergezet.
Een ieder die dit boek leest snapt direct waarom.
Een toevoeging voor het verhaal! Maar wat een irritant personage!

Conclusie
Dit boek is mijn eerste kennismaking met Helen Fields en dit gaat absoluut niet de laatste zijn.
Deze thriller heeft mij omver geblazen en is absoluut één van de beste die ik dit jaar gelezen heb!

Het heeft wat mij betreft alles; Een goed verhaal, opbouw, actie, plot, verrassing en einde!
Het heeft mij doen praten tegen een boek, mij op het randje van de bank laten zitten.

Is ze net zo goed als Mo Hayder? Daar durf ik nog geen uitspraken over te doen.
Maar een vrouw die zo goed kan schrijven met zulke details? Ja. Die kan gave thrillers schrijven!
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg in deze reeks!

Meer recensies van Priscilla