Een prachtige roman over goede boeken, familie, vriendschap en een nieuw begin!

Priscilla 20 juli 2019
Een van Madeline ’s fijnste herinneringen is het helpen in de boekwinkel van haar tante Maddie. Door familie problemen verwaterd het contact met haar tante en inmiddels timmert ze aan de weg als advocate van een groot advocaatkantoor. Als haar tante blijkt te zijn overleden en Madeline onder andere de boekwinkel erft van haar tante, wordt het tijd voor Madeline om knopen door te hakken en belangrijke keuzes te maken.
Madeline wil de winkel het liefst verkopen maar de twee werknemers die er werken, Janet en Claire, denken hier heel anders over.
Wanneer Madeline ‘s leven op zakelijk gebied uit elkaar dreigt te vallen en er ook nog een knappe tuinman op haar pad verschijnt, begint zij zichzelf vragen te stellen over zowel haar toekomstplannen als haar kijk op de mensen om haar heen.

Het verhaal wordt geschreven vanuit de drie belangrijkste vrouwen in dit boek; Madeline, Janet en Claire.
Onlosmakelijk met elkaar verbonden door het overlijden van één belangrijk persoon; Maddie.
Alle drie de vrouwen hebben naast de moeilijkheden van de boekwinkel, ook hun eigen privéproblemen.
Waar Madeline worstelt met het overlijden van haar tante, haar carrière en de liefde, worstelt Janet met haar scheiding en Claire met de moeilijke band met haar gezin.

In de boekwinkel vinden zij elkaar en ontstaat er een fantastisch trio dat de behoefte heeft de touwtjes in eigen handen te nemen.

Doordat het verhaal vanuit drie perspectieven geschreven is, zijn de hoofdstukken niet al te lang, is er ontzettend veel verdieping wat betreft emoties en gedachten en krijg je daardoor met alle drie de personages een band. Ik vond dit echt ontzettend fijn in dit verhaal, vooral vanwege de emotionele lading die achter de personages schuil gaat.

Tijdens het lezen heb ik gek genoeg geen moment gedacht dat het boek geschreven was door Katherine Reay. Het verhaal en de personages zijn zodanig goed uitgewerkt dat je echt door de ogen van de hoofdpersonen keek. Dit maakte het verhaal voor mij uniek en daarnaast vond ik het hartverwarmend.

Maddie heeft alle drie de vrouwen een lijst met boeken nagelaten. Op het eerste oog lijken dit gewone boeken of een inventarislijst te zijn. Al gauw komen de vrouwen erachter dat de boekenlijst niet zomaar een lijst is, maar dat er een veel diepere betekenis achter zit.
Alle boeken dragen bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en de auteur heeft dit ontzettend gaaf beschreven en uitgewerkt in het verhaal. Het geeft het verhaal echt karakter.

Omdat ik het boek in het Engels heb gelezen, en er ook nog geen vertaling beschikbaar is, kan ik wat betreft het Engels alleen maar zeggen dat ik aan het schrijven van Katherine Reay moest wennen. Soms waren het lange zinnen en moest je even door bijten om er doorheen te komen. Toch deed het niets af aan het verhaal gelukkig!

Wel hoop ik dat wanneer er een vertaling komt, de vertaler de gevoelens net zo mooi kan overbrengen als de auteur gedaan heeft.

Ook de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt is mooi beschreven door de auteur.
Met name het dorpje en de boekwinkel hebben mijn hart doen smelten. Het voelt idyllisch en ik kan het zo voor mij zien; een prachtige winkel met overal uitgeprinte brieven in lijstjes en prachtige kasten vol boeken in een pittoreske omgeving.

Personages
Katherine Reay heeft prachtige personages gebruikt voor dit verhaal. Allen hebben een eigen persoonlijkheid die hen echt maken tot wie zij zijn. Vooral bij Madeline, Janet en Claire is hun relatie tot elkaar en de vriendschap die ontstaat ontzettend bijzonder omschreven en mooi uitgewerkt. Verschillende persoonlijkheden van verschillende leeftijden die elkaar weten te vinden door gemeenschappelijke raakvlakken.

Doordat je het verhaal leest vanuit alle drie, leer je niet alleen alle drie kennen, maar ook hoe ze naar de ander kijken en dat vond ik persoonlijk erg fijn. Zo heb ik mij echt beter in het verhaal kunnen inleven.

De knappe Chris deed mijn hart sneller slaan, wat een heerlijk personage met een bijzonder verhaal dat ook echt bijzonder goed paste in het geheel.

Er zijn een aantal personages waarvan ik iets meer had willen weten en lezen en dat waren met name de vader van Madeline en Seth, de ex-man van Janet. Ze speelden een belangrijke rol voor mij in het verhaal, maar waren naar mijn mening niet betrokken in het verhaal. Dit vond ik erg jammer.
Hierdoor leek ook het einde van het boek wat afgeraffeld, ook al was het een mooi einde dat nog iets aan de verbeelding overliet.

Conclusie
Het verhaal was een bijzonder en krachtig verhaal over familie, vriendschap en liefde. Maar ook een verhaal over goede boeken, over het maken van een nieuwe start en daarnaast een herinnering aan de kracht van vriendschap.
Een verhaal dat je laat zien dat je altijd andere keuzes kunt maken, vergeving altijd mogelijk is en je er gewoon voor moet gaan!
Een prachtige roman met een zoektocht de ‘eigen ik’, waarbij het niet uitmaakt welke leeftijd je hebt. Een boek dat hoop geeft.
Voor de mensen die Engelse boeken lezen, raad ik het boek direct aan.
Voor de Nederlandse lezers hoop ik dat dit boek gauw vertaald gaat worden, want dit prachtige verhaal is er echt een om gelezen te worden!

Meer recensies van Priscilla