Alles wat ik hoopte en meer!

Priscilla 26 november 2019
Jude heeft haar lesje wel geleerd nadat zij haar invloed verloor over The Wicked King. Cardan verbande haar naar de mensenwereld terug en ze slijt nu haar dagen met vreemde klusjes voor andere Faerie daar. Ze woont bij haar zus Vivi en haar broertje Oak in afwachting van.. ja wat eigenlijk?

Als haar tweelingzus Taryn plotseling op de stoep staat met een wel heel dringend verzoek, blijft er voor Jude geen andere keus over dan terug te keren naar Elfhame ondanks dat ze haar zus niet vertrouwd.
Als ze haar zus wil redden, zal zij terug moeten keren naar The Faerie Court en haar gevoelens voor Cardan de baas zijn.

Elfhame is echter niet zoals zij het heeft achtergelaten en een oorlog staat op het punt uit te breken.
Jude duikt diep in de contreien van de vijand en wordt ongewenst meegesleept in een politiek machtsspel.
Als ook nog blijkt dat een krachtige vloek los wordt gelaten, ontstaat er grote paniek in het land en zal Jude worden gedwongen een keuze te maken tussen haar ambitie en haar menselijkheid…

Het verhaal begint direct waar het tweede boek ‘The Wicked King’ eindigde. Jude in de mensenwereld, bij haar zus Vivi, die worstelt met haar moeizame relatie met Heather. Oak past zich inmiddels goed aan naar de nieuwe omstandigheden en lijkt zich steeds meer thuis te voelen.

Wanneer Taryn ten tonele verschijnt, veranderd het verhaal drastisch en neemt Holly ons weer mee terug naar Elfhame. Daar waar het verhaal begon. Heerlijk! Het verhaal bevat een heerlijke dosis actie en complotten en daarnaast wederom een gaaf politiek spel.

Ook in dit laatste boek is Holly Black niet van haar huidige verhaal afgeweken en neemt ze ons mee in een geweldige world building en gave personages.

Haar schrijfstijl is net als bij voorgaande boeken vlot en interessant, dat maakt dat je wilt blijven lezen. Dit is absoluut geen boek dat je even tussendoor weglegt wat mij betreft!
Meestal als ik weer een tijdje alleen Nederlandse boeken heb gelezen, heb ik wat moeite om in een Engels boek te komen, maar dit was bij ‘Queen of Nothing’ absoluut niet het geval! Ook maakte het niets uit dat er een lange tijd tussen de boeken zat, door de kleine herhaling aan het begin, weet je alles weer en zit je er zo in!

Het boek begint met een voorspelling en ik vond het tof dat deze er in zat omdat de interpretatie ervan van belang is voor de rest van het verhaal.

Ook dit laatste deel heeft wederom een heerlijke opbouw aan spanning en een gave plottwist! Hoe doet ze het toch? Je weet natuurlijk dat het boek gaat eindigen, maar wat mij betreft weet je niet ‘hoe’ Holly dit gaat doen en het kan nog alle kanten op!

Wat ik heel fijn vond aan dit laatste boek is dat Holly geen losse eindjes heeft achtergelaten. Alles is naar mijn idee goed uitgewerkt en afgrond. Dat heeft mij dit laatste boek absoluut met een tevreden zucht doen dicht slaan.

Personages
Het verhaal wordt geschreven vanuit Jude en ik vond haar persoonlijk nog steeds net zo tof als in de eerste twee boeken. Haar persoonlijkheid is anders dan anderen en de worsteling die zij ervaart tussen haar gevoel en verstand vind ik echt gaaf om te lezen. Ze is niet perfect en daar houd ik van! Misschien was ze wel iets liever aan het einde van dit boek dan de bij de andere twee, maar ergens denk ik ook dat dit de ontwikkeling is die zij doormaakt. En zeker naar het einde van de serie toe vind ik dit toch ook mooi om te zien.

Van Cardan ben ik al die tijd al fan geweest en dat was absoluut niet anders in dit laatste deel. Ook zijn personage wordt in dit boek vriendelijker en gevoeliger. Iets wat mij misschien had kunnen storen, maar wat ik ook bij hem een ontwikkeling vond gezien het einde van het verhaal.

Taryn is in de voorgaande twee boeken mijn minst favoriete personage geweest. Ik vond haar in de andere twee boeken, vervelend, zwak en irritant. Dit is echter in dit verhaal volledig omgeslagen en we zien een hele andere Taryn, al direct aan het begin van het verhaal. Ik ben haar personage zeker meer gaan waarderen en vond haar deze keer absoluut een toevoeging! Ik vind het jammer dat we haar niet eerder op deze manier hebben gezien, maar gezien de verhaallijn ook wel logisch! Holly heeft ook haar personage absoluut netjes afgerond!

Een van mijn favoriete personages van dit boek is Grima Mog. Heerlijk! Een Faerie die net als Madoc gek is op oorlog en gevechten en haar ‘cap’ graag onderdompelt in het bloed van haar vijanden.
De manier waarop zij in het verhaal verscheen maakte indruk op mij, alhoewel ze misschien iets te snel toegaf.
Toch vind ik haar aan de zijde van de High Queen een ware toevoeging!

De wijze waarop Holly Black al haar personages karakter geeft vind ik onwijs gaaf. Ze gaan leven terwijl je leest en komen voor in je dromen! Dit is zoals een fantasy beschreven hoort te zijn!

Conclusie
‘Queen of Nothing’ is alles wat ik gehoopt had en meer! Ja, ik ga deze serie echt onwijs missen! Ik was vanaf het eerste boek absoluut verliefd op Cardan!
Voor mij klopt alles met dit laatste boek. Het is gaaf, leest heerlijk weg en ik ben echt fan van de verhaallijn en de wijze van schrijven van Holly Black!

Meer recensies van Priscilla