Geweldig debuut met actuele onderwerpen! Ik wil meer!

Priscilla 09 maart 2020
Signe Kristiansen wordt na een bomaanslag in de Deense hoofdstad flink aan het werk gezet in de zoektocht naar de dader. Hierbij mist ze haar partner Juncker. Ze duikt een circuit in dat alleen maar meer vragen oproept en de druk om de zaak op te lossen rust op haar schouders. Zeker gezien het aantal slachtoffer dat stijgt.

Juncker is hoofd van het nieuwe plaatselijke politiebureau in een klein dorpje.
Vrijwillig is hij daar niet, maar met zijn ervaring en twee nieuwe agenten onder zijn hoede probeert hij er het beste van te maken. Hoofdtaak: de problemen aanpakken tussen plaatselijke bewoners en bewoners van een asielzoekerscentrum.

Tot dat hij tijdens een van zijn eerste diensten wordt geconfronteerd met een moord.

Juncker staat er alleen voor totdat hij ontdekt dat er een link is met de aanslag in Kopenhagen. Hij neemt contact op met zijn oud-collega Signe en samen proberen ze door middel van de overeenkomsten beide zaken op te lossen.

Het boek begint direct met een stevig proloog dat je meteen in de welbekende thriller sfeer brengt! De details zijn lekker gruwelijk, daar houd ik van, dus verder lezen was voor mij geen enkele moeite!

Al gauw maken we kennis met Signe en aansluitend Juncker. Twee toffe personages wat mij betreft, met allebei een eigen rugzak.
Doordat het verhaal wordt afgewisseld tussen beide, leer je beide kennen en krijg je veel verdieping in het verhaal. Daarnaast blijft het hierdoor dynamisch en bouwt de spanning op.

Dat Faber en Pedersen veel achtergrond onderzoek hebben gedaan is duidelijk uit het verhaal te halen. Ook dit is voor mij direct al een groot pluspunt in een thriller. Ze hebben zich verdiept in werkwijzen en onderbouwingen en dat maakt het verhaal dan ook absoluut meer dan compleet!

De auteurs schrijven gedetailleerd en dat maakt dat het verhaal echt tot leven komt zonder al te ingewikkeld te worden.

Omdat het boek actuele thema’s bevat waaronder terrorisme en asielzoekers, voelt het verhaal realistisch aan.

De hoofdstukken van het boek zijn verdeeld in de dagen waarop het zich afspeelt (van voor de kerstdagen tot begin januari). Ik vond dit wel een fijne toevoeging omdat je op deze manier een overzichtelijke tijdlijn hebt in het verhaal waarop gebeurtenissen plaatsvinden.

Vanwege de gepleegde bomaanslag zit de spanning en de vaart meteen in het verhaal. Dit in combinatie met de niet al te lange hoofdstukken leest het boek fijn weg.

Het verhaal zit wat mij betreft ook technisch goed in elkaar. Het heeft een duidelijk begin, midden en einde. Er is voldoende aandacht besteed aan de omgeving en daarnaast is er een goede opbouw aan spanning, omdat je met twee zaken te maken krijgt die uiteindelijk raakvlakken hebben. Er ontvouwt zich absoluut een gaaf plot!

Personages
Het verhaal wordt gelezen vanuit Signe en Juncker en met hen krijgen we absoluut een band in dit boek.

Ook worden enkele korte hoofdstukken geschreven vanuit Kristoffer (aspirant agent onder Juncker).

Het is duidelijk dat zowel Signe als Juncker hun eigen achtergrond hebben en ook zo hun eigen problemen met zich meedragen.
Ik ben blij dat Faber & Pedersen hebben gekozen voor twee niet perfecte hoofdpersonen. Dit geeft absoluut meer verdieping aan het verhaal.

Ik ben dan ook onwijs benieuwd hoe deze personages zich gaan ontwikkelen.

Vooral de privé situatie van Juncker heeft mij in dit boek enorm geraakt. Hij heeft de zorg voor zijn demente vader op zich genomen en de delen die hierover gaan zijn bijzonder realistisch en schrijnend. Je zou je kunnen afvragen wat dit voor toegevoegde waarde heeft in een thriller, maar juist deze toevoeging geeft verdieping aan het personage. Het verhaal voelde voor mij hierdoor juist nog echter aan.

Ik vond Signe absoluut een gaaf vrouwelijk personage. Alhoewel ik hier en daar wat vraagtekens zette bij haar handelen in privésfeer. Toch intrigeert mij dit enorm en ben ik heel benieuwd wat er nog meer op de planning staat voor haar personage!

De hoofdstukken van Kristoffer waren weliswaar kort maar van toegevoegde waarde. Zijn PTSS kwam realistisch over. Ook naar de ontwikkeling van zijn personage ben ik heel benieuwd. Ik denk zeker dat wij hem nog gaan terugzien!

Conclusie
Deze thriller van het Deense duo Faber en Pedersen heeft mij positief verrast!
Het is absoluut nergens aan te lezen dat het door twee personen is geschreven, wat ik echt een pluspunt vind!

Het is een thriller van een hoog niveau wat mij betreft en als dit hun debuut is… dan wil ik meer!

Het verhaal zat goed in elkaar en heeft wat mij betreft alles dat een goede thriller nodig heeft, inclusief actuele onderwerpen!

Ik ben fan!

Meer recensies van Priscilla