Prachtig!

Puk 04 november 2019
Ik kan niet geloven dat dit boek voor het eerst uitkwam in 1999, 20 jaar geleden dus, en dat het me zo lang duurde om dit boek te ontdekken.
Ik vind het een een waanzinnig boek. En niet alleen omdat een heel mooi coming of age verhaal is maar ook, en eigenlijk meer met name, door de bijzondere hoofdpersoon. De 15-jarige Charlie is een zeer intelligente jongen en ziet en ervaart de wereld anders dan zijn leeftijdsgenoten. Het is een jongen die met verwondering naar de wereld kijkt en liefde voelt voor en door kleine (maar waardevolle) dingen en gebaren. Heel puur beschreven vind ik. Helaas kan hij heel veel dingen niet plaatsen en hij verzandt vaak in zijn gedachten. Psychische problematiek schuwt de auteur niet en tevens komen onderwerpen zoals zelfdoding, homoseksualiteit, liefde & seks, verkrachting en groepsdruk ook aan bod. Deze onderwerpen worden soms wat heftig beschreven maar dat mag ook. Dingen zijn zoals ze zijn en het hoeft (juist niet) alleen maar rooskleurig te zijn. Dat wat de hoofdpersoon meemaakt maken anderen ook (in meer of mindere mate ) in real-life soms ook mee in hun leven en ik vermoed dat het daardoor jongeren juist meer aanspreekt en zo'n heel groot lezerspubliek heeft weten te bereiken. Ik hoop dat dit boek nog vele jaren door jong en oud gelezen gaat worden. Het is het meer dan waard!

Meer recensies van Puk