Ik heb van Heather al eerder het boek gelezen: de tatoeëerder van Auschwitz. Dit boek is op dezelfde manier geschreven. Ik waardeer de schrijfstijl van Heather. Ze heeft niet al te lange hoofdstukken en haar manier van vertellen vind ik erg prettig. Je kunt je ook de details die Morris verteld een beeld maken bij de personages die voorbij komen in het boek.

In dit verhaal van Morris worden stukken uit voorgaande boek gebruikt om terug te gaan naar het leven van Cilka tijdens haar verblijf in Auschwitz. Deze stukken zorgen ervoor dat je Cilka’s keuzes uit die tijd ook begrijpt. Je krijgt een kijkje in haar leven van dat moment.
Het verhaal van Cilka heeft me wel een paar keer laten nadenken. Hoe kan een jonge vrouw van zestien jaar die keuzes maken die ze heeft gemaakt en er niet aan onderdoor gaan? Ze wordt direct opgemerkt door een SS officier en vanaf die tijd moet ze voor hem dienen. Dit wordt later gezien als heulen met de vijand waardoor Cilka een straf krijgt van vijftien jaar gevangenschap. Hiervoor word ze naar een kamp in Siberïe gebracht.
Zowel in het concentratiekamp als in het kamp waar ze nu overleefd maakt ze vrienden. Ook voor hen maakt ze keuzes. Ze is echt iemand met het hart op de goede plek. Het zijn maar barre omstandigheden waar Cilka zich in weer staande te houden.

Reacties op: Wederom een mooi boek van Morris!

Cilka's keuze - Heather Morris
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 14,99