vriendschap kan tussen iedereen

rbbrleest 27 november 2019
‘Beren van de wereld’ is een boek op het sfeervolle omslag van ‘De allerbeste beer’.

In dit rode boek zoeken Beer en Nina naar welke beersoort Beer is. Een moeilijke, grote vraag die ook wordt gesteld door Nina. Het boek geeft geen duidelijk antwoord, misschien kan een echte beer vertellen tot welke soort Beer hoort. Beer gaat op weg. Hij komt verschillende beren tegen in het beboste westen, het koude noorden, het zonnige zuiden en natuurlijk wordt het oostelijke woud niet overgeslagen!
Bij iedere beer vindt hij wel een overeenkomst, maar ook onbekende eigenschappen. Ten eerste de Grizzlybeer, die houdt van een lange slaap, maar Beer doet liever dutjes.
Net als Beer is de ijsbeer ook dol op sneeuw, maar die houdt weer niet van warmte zoals Beer! Daarna de brilbeer, een klimmer in bomen, en de honingbeer die héél hard kan rennen.
Een lange tocht wordt afgebroken, hup naar huis, naar Nina.
Beer is teleurgesteld. Hij zit nog steeds met die grote vraag welke soort hij is. Vriendin Nina weet hem het enige echte goede antwoord te geven: een geweldige beer, haar Beer!

Een warm verhaal, met humor verteld. Het vertelt in woord en beeld dat je goed bent zoals je bent en dat je helemaal niet bij een ‘soort’ of groep hoeft te horen om vrienden te hebben. Het verhaal heeft een licht filosofische vraag voor een jonger kind: ‘waar kom ik vandaan?’. Je kunt uiterlijk van elkaar verschillen, maar samen kun je toch veel overeenkomsten hebben.

De illustraties van David Barrow die we kennen van ‘Heb jij misschien Olifant gezien?’ zijn expressief, lief en hebben duidelijke gezichtsuitdrukkingen. De oplettende kijker zal de te ontmoeten beren op ook op een andere plaats herkennen. Dit verhaal is door de windrichtingen ook te gebruiken om te ontdekken welke beren waar leven en in welk klimaat. Intussen leer je over iedere beersoort iets uit die omgeving.

Een fijn en geslaagd prentenboek met de mooie boodschap: vrienden accepteren je zoals je bent en daar ben je thuis. Een tijdloos verhaal dat het warme gevoel van geborgenheid kan geven voor een jonger kind en tegelijkertijd kan uitdagen om meer informatie op te zoeken in de bibliotheek, de plaats waar Beer ook zijn boek ‘Beren van de wereld’ heeft geleend.
Deze lieve perfecte Beer sluit je onmiddellijk in je hart. Met of zonder door andere beren afgekeurde strik, naden en waslabeltje.

Meer recensies van rbbrleest