De zomer waarover je het hele jaar kan lezen

rbbrleest 28 augustus 2019
Een zomerse zaterdagmiddag in juni, de boekpresentatie van 'Die zomer met Jente'.

De locatie is treffend bijzonder. Bij een decennia oude boerderij, verscholen achter metershoge zandhopen, dichtbij scholen en op de achtergrond het geluid van treinen rijdend naar Utrecht v.v. De inspiratie voor dit verhaal, de start van vinexwijk Leidsche Rijn en haar eerste bewoners, waar wij jaren geleden midden in de polder naar dezelfde Romeinse opgegraven boot gingen kijken. De aanwezige familie en vrienden omarmen stuk voor stuk de energieke en bevlogen vertellende Enne Koens.

Vandaag, nog een hete zomerdag, dit verhaal over hoe en wat vriendschap kan zijn en betekenen, eindelijk gelezen. Treffend. Als ik het boek met meer warmte sluit dan ik eerst voelde, is ook hier de zomer(vakantie) bijna voorbij.

Tijdens het lezen betrapte ik mij op gedachten aan 'Ik ben Vincent en ik ben niet bang', maar ineens was daar alleen maar Marie. En Jente. En Zoë. En Mirjam. En ouders. En buren. Gewoon alle personages die vele jaren later (en ouder) daar gegroepeerd op banken voor het stenen podium zaten waar Enne onder een oude boom enthousiast vertelde en voorlas.

Misschien de reden dat ik eerst minder binding had met het verhaal: nu nog hoor ik haar passages voorlezen.
De mooie zinnen, de goedgekozen woorden, de observaties, de emoties; ruimte voor eigen invulling en reflectie. Hoeveel soorten vriendschappen bestaan er? Met wie doe jij iets het liefst, met wie kan jij lachen, met wie deel jij diepste gedachten?
Of heb jij ook een roekeloze, uitdagende vriend waarmee je de gekste engste dingen onderneemt? Durf jij nee te zeggen, voor jezelf op te komen, voor jezelf te kiezen? De 10-jarig Marie leert heel veel deze zomer met Jente.

'Ik wist niet wie de beste was, maar ik wist wel dat niemand voor mij kon bepalen wie ik de beste vond.'

Een compliment voor de vormgeving, de zorg en aandacht spatten er af. De omslag en mooie illustraties overal in het boek van Maartje Kuiper. Lange en korte zinnen wisselen elkaar in een juist tempo af: goed voorlees- en bespreekboek. Het thema vriendschap is universeel. Een nieuwe dynamische klas? Hier het boek.

Meer recensies van rbbrleest