Dit zootje neemt het kind serieus

rbbrleest 05 oktober 2019
Kinderen kunnen nadenken over bijzondere en ingewikkelde vragen. Vragen waarop je als volwassene niet direct een antwoord hebt, want hoe leg je aan een jonger maar ook al wat ouder kind bijv. het ontstaan van de aarde uit? Volg je het verhaal volgens overlevering en geloof of leg je dat uit op de wetenschappelijke manier? Of zoek je daarin een middenweg?

Dit informatieve prentenboek heeft de weg van de wetenschap gekozen en dit is op een bijzondere manier aangepakt. De vertelstijl is duidelijk en niet kinderachtig, waardoor dit boek ook voor de hele basischoolleeftijd zeer geschikt is.

Het ontstaan van onze mooie aarde, het heelal en het bijzondere leven op de aarde is stapsgewijs in indrukwekkende illustraties uitgebeeld. Illustraties die bijna foto’s lijken, die tot de verbeelding spreken. De tekst en de illustraties zijn exact op elkaar afgestemd. De duidelijke tekst is bewegend geplaatst naar de vorm van de bladvullende illustratie en leest daardoor met de aandacht vestigend op juist dat onderdeel van het geheel.

Nadat verhelderend is uitgelegd hoe ‘het soepzootje’ van sterren, manen en zonnen tot een heelal is ontstaan, wordt voor de jonge Govert Schilling of André Kuipers uitgelegd dat door sterrenstof een planeet en bijbehorende maan is ontstaan. De evolutie gaat door met oceanen, vulkanen, micro-organismen, wieren tot aan vissen en dino’s toe. Dit allemaal in te begrijpen taal en illustraties die nergens eng worden, omdat de voor dit onderwerp geïnteresseerde kinderen eerder kennisgemaakt zullen hebben met alle soorten dino’s uit de prehistorie. Daarna komt de mens, dier en plant in een sneller tempo voorbij tot de wereld waarin we nu leven. Hierbij valt de aandacht voor de grottekeningen op en het gebruik van de eerste gereedschappen. En dan ineens – zo vlug gaat de tijd – reist de mens naar de maan die naar onze prachtige planeet Aarde zwaait. Naar het hele soepzootje.

Een aanrader voor het alles-willen-weten-kind én het minder-willen-weten-kind. Geschiedenis en natuurwetenschap vermengd in een toegankelijk zeer mooi vormgegeven doordacht informatief boek waarin het kind serieus is genomen. Goed in te zetten bij lessen op school als inleiding bij diverse onderwerpen en vooral om vaak thuis voor te lezen, zelf te lezen en te blijven bladeren.

Meer recensies van rbbrleest