lezen met een golf van plezier

rbbrleest 09 oktober 2019
Een terugkerende, bijna eenvoudige vraag: Wat wil je voor je verjaardag? Bobbie uit dit kleurrijke boek weet het al lang: een paard. Helaas. De ouders denken daar anders over. Het wordt een fiets. Bobbie blijkt een eigenwijze, inventieve jongedame te zijn en gaat direct op weg met haar fiets. Tot zover kan het een gewoon prentenboek zijn.

Maar hoe noem je een boek waarvan de kleur zo speciaal af spat? Een boek dat bij een eerste blik associaties oproept aan grote kunstenaars. De illustraties die eenvoudig lijken laten duidelijk zien wie de hoofdpersoon is en hebben een eigenheid waarin je de illustrator herkent. Een boek waarin realistische elementen vermengd zijn met abstracte. Een kunstboek? Of toch een prentenboek?

En dan het verdere verloop van het verhaal. Ja, de naam Samson was opgevallen onder de naam Praagman, het schept verwachtingen. Deze worden zondermeer waargemaakt.
De jarige Bobbi roept na het uitpakken van haar niet gekregen paard: ‘Zo weer terug!’. Bobbi rijdt in draf door stad&land op de denkbeeldige ruiterpaden. Ze ruilt met volwassenen die haar ander vervoer gunnen en galoppeert verder. De woordspelingen zijn kunstig gevonden en dat in korte, goed lezende zinnen - zelfs met rijm.
Maar waar haal je zomaar een paard vandaan? Bobbi is geweldig in verbeeldingskracht. ‘Ik wil een paard’ ook. Het is ‘fantástisch’ genieten met een hoofdletter G.

Een boek waar je blij van wordt: een beetje gek, herkenning in thema, dromen waarmaken en vooral een kunstwerk. Een boek dat je je keer op keer laat voorlezen als peuter en kleuter. En hoe goed gekozen zijn: de duidelijke letter, de korte zinnen, geen samengestelde woorden waardoor de eerste lezer dit vrolijke boek zélf kan lezen? Ik – wil – een – paard.

Een boek dat de eigenschappen heeft om een klassieker te zijn. Het zorgt voor een ‘golf van plezier’! Lezen is kunst! Illustreren en schrijven ook.

Meer recensies van rbbrleest