Het jonge kwetsbare kind en 'ome meneer'

rbbrleest 30 augustus 2019
Een roman die je in een avond uitleest. Een debuut uit 2015. Door een ander boek in de vakantie kwam ik deze titel tegen in de bibliotheek.
Een verhaal over misbruik en mishandeling van een kind. Een verhaal dat er niet had moeten zijn maar helaas zijn er altijd kinderen die niet in een veilige gezellige positieve omgeving opgroeien.

Dit verhaal over de eerst 5-jarige Puck is veel in het nieuws geweest. Voor haar stiefvader 'ome meneer' is zij de lieveling en niet haar moeder. Je voelt en weet vanaf de eerste bladzijde dat dit een pedofiele situatie is. Wanneer zegt iemand iets, wanneer grijpt iemand in? Mam, oma, meester, wie? De gat-in-de-hand Mam heeft waarschijnlijk de geestelijke vermogens niet maar waar is haar gevoel? Of kan Puck alles te goed verbloemen? Hoe kan een kind in opstand komen tegen een volwassene die alle (materiële) macht heeft? Puck heeft één machtsmiddel waardoor ze zichzelf ziek maakt.

De volgende bekende Nederlander die een boek schrijft en ik laat het een tijd links liggen. Het positieve is altijd dat er daardoor aandacht is voor een zwaarder schrijnend onderwerp en er mogelijk bij een ander kind eerder signalen worden opgepakt en hulp wordt gegeven.

'Lieveling' heeft een sterk begin dat naar het eind meer wegheeft van feiten opnoemen. Er is met humor geschreven die je bijna gaat tegenstaan maar het vlot leesbaar houdt. De bij-personen blijven wat vlak, terwijl mogelijk de ander vocabulair hanteerde oma (Flodder) iets minder karikaturaal neergezet had kunnen worden of dat bepaalde punten minder geloofwaardig overkomen op het eind. Dacht even straks komt Gordon nog langs.
Feit blijft dat deze situaties en families bestaan, alleen daarom al is het goed dat deze verhalen worden opgetekend. Je moet het maar durven hiermee in de openbaarheid te treden.

'Van mij zijn er twee. Eentje van binnen en eentje van buiten. - De binnenpuck wil naar buiten en de buitenpuck wil naar binnen. En binnenpuck wordt sterker, terwijl buitenpuck bijna niet meer op haar benen kan blijven staan van het liegen.'

Meer recensies van rbbrleest