Vriendschap en zelfvertrouwen in prachtige illustraties

rbbrleest 24 november 2019
Een prentenboek met een opvallend kleurrijk omslag dat aantrekt als een magneet, je ziet het. Een Snoek.

Er is een nieuwe brug over de grote kloof gebouwd en de nieuwe koning van Sint Adjak moet die gaan openen. Een gebeurtenis die gewoon zou kunnen zijn, maar in dit sprookjesverhaal geschreven door Joke Eikenaar bij de illustraties van Connie Snoek is dit niet zo eenvoudig. Niemand ziet waar deze koning mee worstelt, behalve zijn vrienden.

Zoals het in sprookjes een koning betaamt, wordt hij rondgereden in een geblindeerde koets en begeleid door lakeien. De inwoners van deze diverse dierenmaatschappij zwaaien hem toe, maar ze vangen nooit een glimp van hem op. Door het imposante standbeeld denken zij te weten hoe de koning eruit ziet. De koning vindt het moeilijk om in het openbaar te verschijnen, hij is onzeker omdat hij klein en mager is. Hij denkt dat ze hem uitlachen. Hij is verlegen.

Zijn vrienden Flavio, Carlo, Branca en Luca helpen hem en doen zich voor als de koning. ‘Iedereen let alleen maar op de kroon en de mantel. Als ik die aanheb, zien ze echt niet dat ik de koning niet ben. En lintjes knippen kan ik wel.’
Het volk merkt de volgende dag wel op dat Flavio veel dikker is en als Luca een schip gaat dopen, vraagt men zich af wat er met de koning aan de hand is. Is hij ziek? De koning stapt over zijn angst heen, het kan zo niet langer en zal op het balkon verschijnen. Branca voert het woord en vraagt om begrip aan het nu massaal toegestroomde publiek. Het lukt, hij overwint zijn onzekerheid en deelt wat hij aan cadeaus heeft gekregen uit aan de kinderen.

Een ander in 2019 verschenen boek ‘Jij geeft mij vleugels’, van Pimm van Hest heeft ook de mooie illustraties in dezelfde kenmerkende stijl. Ze doen enigszins oosters aan en de gezichtsuitdrukkingen zijn sterk in mimiek en emotie waarbij deze van gespannen verwachtingsvol naar ontspannen vriendelijk veranderen. Telkens zie je nieuwe details zoals bijzondere poten van de pad, een schildpad met parasol of juist een konijntje met een trekschildpad.

Een prentenboek met grotere blokken tekst waarin het belang van vriendschap en zelfvertrouwen wordt benadrukt, maar ook dat iedereen erbij hoort in eenzelfde samenleving. De zorgvuldigheid van beeld en woord blijkt ook uit de naam Adjak, dit is nl. een Aziatische middelgrote hond.

Een origineel verhaal met fantasievolle illustraties en een verwijzing naar de mensenmaatschappij waarbij de voorlezer evenveel te zien heeft als degene die luistert en meekijkt. Iedereen die het ziet.
Aanrader vanaf ong. 5/6 jaar.

Meer recensies van rbbrleest