Emoties in alle kleuren van de regenboog

rbbrleest 27 oktober 2019
‘Wij zijn twee avonturiers.
Grootje Babka en ik, Kleine Beer.
We houden van de ruimte.’

Zo begint het avontuur in het donker van deze twee beren. Door ruimtelijke natuur in rustige tinten op reis naar iets met niets. Er is rust, geen plan en Kleine Beer volgt Grootje op weg naar het onbekende.
Open vlaktes, over bergen en dalen waarbij je je angst moet overwinnen om over te steken.
Grootje is oud. Kleine Beer schrikt als Grootje gaat liggen en niet meer op staat. Hij gaat niet bij de pakken neer zitten, pakt de lantaarn, een sprankje hoop van licht, en vervolgt zelfstandig een weg naar een nieuwe horizon.
Een nieuw vriendje op zijn weg geeft het leven veel kleuren. Ze bouwen op elkaar, totdat er blinde paniek ontstaat door een val en ze elkaar kwijt lijken te zijn. Hoe gaat Kleine Beer de weg weer vinden? Met vertrouwen op en gedachten aan, ontstaat een pad, een toekomst.

De lezer laat zich in dit groot formaat prentenboek als vanzelf meevoeren met een regenboog aan kleuren. De wegen van de natuur die de ijsberen bewandelen, lijken op de Noordpool te beginnen en te eindigen in een warm land rond de evenaar. De kleuren kunnen staan voor de verschillende emoties die Kleine Beer ondergaat op zijn weg naar zijn horizon van vrijheid.

Bij het openslaan valt direct de bijzondere precieze werkwijze op van de afbeeldingen. Het zijn collages van vloeipapier die door gebruik van een lichtbak vloeiend in elkaar overgaan en daarna zijn gefotografeerd.

‘Nooit alleen’ is vertaald uit het Frans. De oorspronkelijke titel ‘Nos chemins’, onze wegen, klinkt in het Nederlands minder pakkend voor een prentenboek, maar dekt wel de lading van het verhaal.

Het is een bijzonder poëtisch verhaal over op reis gaan, afscheid nemen, moed en doorzettingsvermogen. Filosofische vragen kunnen zijn: Wanneer ben je echt vrij? Wat is dood en afscheid nemen? Wat is tevredenheid of geluk?
Een magisch prentenboek dat vele thema’s in zich heeft. De tekst zal goed tot zijn recht komen bij voorlezen en tegelijkertijd uitleggen van woorden en gebeurtenissen.
Een boek om samen in te verdwalen en in op reis te gaan in een veranderende natuur. Een warm avontuur waarin weinig woorden nodig zijn en de kleur het leven bepaalt!

Meer recensies van rbbrleest