Gekleurde ridders en een kwartettende griffioen voor jonge lezers

rbbrleest 14 november 2019
Een verhaal voor beginnende lezers over zus Els en broer Henk.
Ja, en dan? Is dat leuk? Een boek voor een kind van nu?
De schrijver heeft inderdaad een ‘leuk’, ja geweldig, verhaal geschreven en zich ingeleefd in de leefwereld van een kind die deze ongebreidelde fantasie in haar of zijn spel kan laten zien.

In een duidelijke letter en drie hoofdstukken met ieder ong. zeven verhaaltjes wordt over de ridders Lans en Lot verteld. Zus en broer beleven als ridder Lot en ridder Lans fantasievolle avonturen. Een hond of een lans als paard, een harnas van karton en vooral dapper zijn: meer heb je niet nodig om ontmoetingen te hebben met een blauwe ridder, een eenhoorn, de vrucht van de bikkieboom, een vliegende draak, een grif-fi-oen en een raar tafeltje, maar ook koningin Sahar. Terugkerende onderdelen zijn de reiger met zijn raadsels, de sluwe keeshond en het veilig thuiskomen.

Het valt ook bij dit boek van zelfs 140 bladzijden op dat een verhaal op dit leesniveau schrijven een bijzondere prestatie is. Woordgrapjes en fantasie maken dit boek aantrekkelijk om samen te lezen. Een kwartettende griffioen of bellen voor een draak, maar ook de kloof van Hik - ‘Hik!’ en een ridder van niks.
In het derde gedeelte is het rare tafeltje kwijt:
‘Ik vroeg mij net af, zegt Lans,
‘wat zullen we vandaag gaan doen?
Hoe zou dat tafeltje eruitzien?’
‘Raar,’ zegt ridder Lot.
‘Maar nog wel als een tafeltje.
Dus ook weer niet zo raar.’

De vele kleurrijke illustraties van de hand van niemand minder dan Jan Jutte vallen direct op. Over ieder lijntje of stipje is nagedacht. Voorafgaand aan een hoofdstuk lijkt exact dezelfde illustratie te zijn gebruikt, door een minieme verandering weet de lezer welk voorwerp de hoofdrol zal spelen. Zonder de tekst te lezen is het al genieten van de figuurtjes die zowel in houding als mimiek emotie en reactie uitdrukken.

Ridder Lot en ridder Lans is met veel zorg en aandacht gecreëerd. Er is knap met kleur in taal en beeld gespeeld. Door de woordkeuze met humor en gebruikte elementen wordt de jonge lezer met dit verhaal serieus genomen en is voor een grote groep aantrekkelijk. Elkaar helpen, durven, creatief zijn en doorzetten komen telkens terug. Een zeer geslaagd leesboek op niveau E4 maar waar lezers van niveau M5 eveneens een flink leesboek aan zullen hebben. Een erg leuke en mooie aan te raden cadeautip.

Meer recensies van rbbrleest