Wat moet ik zeggen om dit te gaan lezen? Achterelkaar uitgelezen? Gewoon simpelweg van de ene emotie in de andere belanden binnen tien bladzijden? Vooral het vertellen over Wolfje en Ratje aan een ziekenhuisbed en de schoonmaakkast erna is zo een passage en vervolgens zie je een scène uit een of andere Scandinavische serie voor je. Bijna creepy. Was al niet een clownsfan.

Een aantal boeken in mijn vakantiebieb zijn van ware verhalenvertelllers. Dit is er één van klasse. Pageturner klinkt bijna goedkoop, maar was het wel vandaag. Waarom ik dit boek uit 2008 niet eerder heb gelezen zal vooral te maken hebben met de fase jongere kinderen in die jaren. De inhaalslag komt vanzelf bij goede boeken. De herdruk is er sinds dit jaar ook (correctie: september)

Waarover dit boek dan gaat: Onmacht. Onverwerkt verdriet. Ironie. Een ingeslopen automatisme in het dagelijks leven. Een huwelijk waar de glans vanaf is. Een verleden dat door ongewilde situaties bovenkomt. Vermoeidheid, misschien noemen we het nu een burn-out, en één niet zo doordachte opmerking voor een klas 16/17-jarigen bewerkstelligt dat een leven aan de zijlijn wordt ondergaan, situaties worden overkomen. Verkeerde plaats, verkeerde tijd.
Eén opmerking die uit de context wordt getrokken, wat is de waarde van echte vriendschap. Wat is waar, wat is goede journalistiek. Non-actief. 'Het is alsof hij naar zijn verleden kijkt, alsof hij na jaren weer eens in de stad is en min of meer toevallig langsrijdt.'

Soms zou je deze Visser aan de haren erbij willen slepen: zeg nu eens iets, verdedig jezelf, pak dat handvat. Of moeten 'wij', de maatschappij, meer oog hebben voor mensen waarbij het even niet meer lukt en die gewoonweg doorpakkend in bescherming nemen, omarmen? Mogelijk een extreem voorbeeld, maar toch, we oordelen snel, nemen aan voor de waarheid.

Een verhaal over verlies dat niemand zou moeten overkomen. Rosa gaat trouwen, de andere dochter zal dit nooit kunnen doen.
Een verhaal met humor.
Albertkerkje. Nooit geweest. Wel in Albuquerque, kom je vanzelf als je niet over een pas van de Rockey Mountains kunt rijden. Soms neem je een verkeerde afslag in de sorteermachine.

Reacties op: Alles voor een léésboek inclusief nadenken achteraf

Visser - Rob van Essen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 9,99