Weerbericht: ‘Vandaag krijgen we veel zon. Geen wind en geen regen.’
Wist je dat dit het standaard weerbericht is op de maan? Wist je dat dit komt doordat de maan geen dampkring heeft? Dit is zomaar een zin uit ‘Reis naar de maan.’

In dit deel van de WoW!-serie gaat het over de maan die rond onze planeet Aarde draait.
Eerst wordt uitgelegd wat een maan is. Een maan draait altijd rondom een planeet, maar één planeet kan wel 79 manen hebben!
Velen weten niet wat de invloed van de maan is op de aarde en met name op het getijde.
En hoe noem je de helft van de maan die je als mens kunt zien? Onder het kopje ‘De stadia van de maan’ lees je hierover en ook over een supermaan en wanneer er een zonsverduistering is. Het is interessant en wordt op een fijne manier uitgelegd.

Bijna vanzelfsprekend wordt er dieper ingezoomd op de maan en is er volop aandacht voor de mens in de ruimte. Vanaf de jaren ’50 ontstond er belangstelling voor de maan, werden er raketten gebouwd en werden astronauten opgeleid. De eerste raketlancering met Laika, de wel bemande vluchten en wat astronauten in de ruimte doen, het komt allemaal aan de orde en wordt in voldoende verdiepende tekst voor de doelgroep uitgelegd en beschreven.

Het is werkelijk een feest om alle mooie foto’s te bekijken en alle informatie tot je te nemen.
De rustige, mooie lay-out is ook in dit deel weer opvallend. Achterin is een index met trefwoorden opgenomen.

Dat een boek over wetenschap ook toegankelijk kan zijn voor de jongere lezer vanaf ongeveer 5 jaar wordt met deze serie WoW! bewezen. Ook jonge wetenschappers tot een jaar of 10 zullen uitzien naar het volgende deel ‘Reis rond de wereld’ of het vorige deel ‘Onder de aardkorst’ nogmaals openslaan. Je blijft kijken en je verbazen in deze leerzame prachtige boeken. Wat is een werkstuk of spreekbeurt voorbereiden over alles m.b.t. het heelal zonder deze informatieve WoW!-serie? Aanrader(s) voor thuis en op school!

Reacties op: een prachtig en leerzaam 'rondje maan'

Wow! Reis naar de maan - Mack van Gageldonk
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker