Het thema ‘Reis mee’ van de Kinderboekenweek 2019 past dit jaar geweldig bij Het weekend van de wetenschap. De makers van NewScientist hebben voor dit najaar weer een verzorgd informatief en interessant doeboek samengesteld.
Geen kinderachtig doeboek. Eentje waarin je als volwassene ook zomaar een logigram wil oplossen of leest waarom een vliegtuig niet in een rechte lijn van A naar B vliegt.

Honderd pagina’s met doordenkertjes, weetjes en feiten, maar ook ontspannen met een zoek-de-verschillen en een punt-naar-punt tekening. Andere voorbeelden zijn: codekrakers, doolhoven, kruiswoordpuzzels en quizjes. Elk onderwerp begint met weetjes en een verdiepende vraag waarna de puzzels volgen. Alle pagina’s met eenzelfde kleur gaan over één onderwerp.

Een leuk en eenvoudig uitvoerbaar experiment is ‘rietjesraket’. Ook leuk is een ‘test je zelf’ om te ontdekken welk voertuig bij je past. Interessante informatie over fietsen, een hoverboard, een duikboot enz. met aandacht voor het milieu. Natuurlijk ook over vervoer voor de toekomst. Hoe zullen we straks reizen naar het werk of de school? Met een zelfstandig rijdende auto? En wist je dat er (magneet)zweeftreinen bestaan? Deze lijken in Nederland nog toekomstmuziek maar in China kun je je al met 431 km/uur verplaatsen.

Er is heel veel te lezen, te ontdekken en om over na te denken in dit kennis- en doeboek met tien thema’s oplopend van lopen met of zonder voeten, naar Mars tot het maken van virtuele wereldreizen. Een aanrader voor iedereen v.a. ongeveer 8 jaar. Met dit verzorgde, mooie doeboek vermaak je je urenlang onderweg en thuis. Een doeboek dat er toe doet! Ook een heel leuke cadeautip!

Reacties op: Een doeboek dat er toe doet in reizen

Young Scientist Doeboek - over reizen in de toekomst - Van de makers van NewScientist
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker