De emoties grijpen je bij de strot

RBogerd 27 november 2019
Cover
Laat een donkere cover zien met prominent in het midden een ouderwetse typmachine, waaruit een foto van een kasteel steekt. De tekst erboven: ‘Een mysterieuze thriller die je aan je stoel gekluisterd houdt.’ – Hebban en de titel AZERTY Niemand komt je redden. Zorgt ervoor dat je meer wilt weten van dit boek!

Samenvatting
Rina Willems is een erg verwarde vrouw met waanideeën, ze ziet haar overleden zoontje Davy acht jaar nadat hij overleden is nog steeds alsof hij in leven is. Dan triggert haar (ex-)man haar door haar de papieren van de scheiding na zoveel jaren te laten tekenen. Wanneer ze besluit om naar de McDonalds te gaan om iets te eten valt haar blik op een gezin waarvan de jongste jongen Marijn op Davy lijkt, zoals ze hem altijd voorstelt. Ze volgt het gezin naar een speelgoedwinkel en wanneer hij even alleen bij het speelgoed staat ontfutselt zij hem hun adres. Dan gaat ze bij hun huis bivakkeren in haar auto totdat ze de gelegenheid krijgt om hem te ontvoeren, deze kans krijgt ze zodra zijn tienjarige broer Kris met zijn vrienden gaat spelen en hem alleen achterlaat in de speeltuin.

Quote: ‘Zodra ze zeker is van zichzelf, sleurt ze de jongen overeind, legt haar hand over zijn mond en houdt hem stevig tegen zich aan.’

Ze weet hem wekenlang vast te houden en schroomt niet om hem met geweld en dreigementen aan zich te binden. Hij is slim voor zijn leeftijd en weet uiteindelijk gehavend te ontsnappen. Helaas is hij helemaal getraumatiseerd.
Dan gaat het verhaal verder in januari 2019 en begint ermee dat een steenrijke en kinderloze zakenman en politicus sterft in zijn kasteel. Dan wordt duidelijk dat hij de oom is van Marijn en Kris en dat ze de enige erfgenamen zijn. Vanaf dat moment verandert alles in hun leven.

Mijn mening
Dit verhaal is zeer detailleert beschreven, ik voelde de angst van Marijn letterlijk bij me binnenkomen. Als de geschreven emoties je bij de strot grijpen, is mijn conclusie dat dit subliem en treffend is verwoord. Daarnaast zit het verhaal steengoed in elkaar, alles klopt volgens de tijdlijn en bijna tot aan het eind zat ik er gedeeltelijk naast met mijn plottheorie.

Conclusie
Het is een zeer psychologisch, een beetje spookachtig, spannend en imponerend boek. Ik heb erg genoten van dit boek! Zeer de moeite waard om te lezen, vandaar een boekentip die ik aan iedereen aan kan en ga raden.

Meer recensies van RBogerd