Samenvatting
Journalist Farah Hafez van het Algemeen Nederlands Dagblad, krijgt in het jaar 2009 een telefoontje van de Afghaanse ambassadeur in Nederland dat haar vader geïdentificeerd is na 30 jaar. Vreemd omdat ze na haar vlucht uit Afghanistan een andere naam heeft aangenomen. Toch vertrekt ze tegen beter weten in ernaartoe om haar vader de laatste eer te bewijzen.
Dan gaan we terug in de tijd naar het jaar 1968, waar Raylan Chapelle oorlogsjournalist bij The New York Times onderweg is van Saigon naar Afghanistan. In het vliegtuig heeft hij last van dromen over een gebeurtenis die hem blijft achtervolgen. De reden om af te reizen naar dit land, zijn is hem om over de Vietnamoorlog te schrijven in een land waar geen oorlog is. Door een samenloop van omstandigheden komt hij in aanraking met Aadel Gailani, procureur-generaal van het Departement van de Organisatie ter Verdediging van de Belangen van Afghanistan en tevens de nu overleden vader van Farah Hafez.
Aan de andere kant van de wereld in Moskou ook in het jaar 2009, is Paul Chapelle buitenlandcorrespondent van het Algemeen Nederlands Dagblad, een collega van Farah in het ziekenhuis te vinden waar zijn vriendin Anya Kozlova ligt na een gewelddadige aanslag. Zijn prioriteit is om de dader te achterhalen.

Mijn mening
In eerste instantie dacht ik toen ik het uitpakte; jeetje wat een dik doek, 494 bladzijden. Maar toen ik eenmaal aan het lezen begon en de bladzijden zo voor mijn ogen tot leven kwamen, was dat ineens geen bezwaar meer. Wat een mooie verhaallijn en de drie hoofdpersonages zijn uiteindelijk zo passend met elkaar verweven. Spannend, boeiend, aangrijpend en overtuigend.

Conclusie
Het is een fascinerend en erg spannend verhaal over ware feiten die gecombineerd zijn met fictie. Wat in mijn beleving erg steekhoudend overkomt. Wat een geweldige kwaliteit van woorden overbrengen heeft deze auteur, ik ben totaal overrompeld.

Reacties op: ‘De stad en het vuur’ De Hartland trilogie #3 - Walter Lucius

De stad en het vuur - Walter Lucius