‘Geestverwanten’ – Hilda Spruit

RBogerd 23 januari 2020
Cover
De cover is mooi uitgevoerd met een jong meisje die een brandende kaars vasthoudt en nog twee andere voor haar. Op de achtergrond in de schemering zie je winterse bomen en een prachtige maan.

Samenvatting
Het verhaal gaat over Merthe en haar vriendinnen Anouk en Fenneke. Merthe is overstuur ze is ergens achter gekomen en is daar erg verdrietig om. Om achter de ware feiten te komen denkt Anouk dat het geen kwaad kan om een geest op te roepen via het medium glaasje draaien. Dan blijkt dat het oproepen gelukt is en dat is een begin van spannende belevenissen.

Mijn mening
Het is een vermakelijke young adult, duidelijk bedoelt voor tienermeisjes en heeft een duistere en gevaarlijke ondertoon. Zeker bedoelt voor de doelgroep, die daarvoor veel interesse zullen hebben. Voor wat oudere nuchtere lezers zoals ik (58 jaar) zal het wat moeilijker zijn om de belevingswereld en het handelen van de jongeren te begrijpen mocht dit echt gebeuren en dan bedoel ik de wens om geesten op te roepen.

Conclusie
Dit boek is volgens mij bedoelt als waarschuwing dat je geen dingen moet doen waar je geen verstand van hebt, hoe spannend het ook zal kunnen worden. Er komen onderwerpen in voor zoals vriendschap, onmacht, angst en de wil om dingen te ontdekken. Het is prettig geschreven in korte paragrafen en zeer goed te volgen waardoor het gemakkelijk te volgen is.

De auteur
Eind 2015 debuteerde Hilda met deze young adult-roman “Geestverwanten”, die bekroond werd met de Jonge Jury Debuutprijs. Een losstaand vervolg op Geestverwanten is inmiddels afgerond en zal in 2020 uitkomen.

Meer recensies van RBogerd