Samenvatting

Alex Taens loopt na zijn werk zoals altijd naar het treinstation om naar huis te gaan, er hangt dichte mist en hij registreert dat er nog twee anderen op de trein wachten. Een jonge vrouw en een man met de hoodie van diens sweater op zijn hoofd. Hij groet de man, maar krijgt geen antwoordt terwijl hij doorloopt naar zijn vaste stek tegen het reclamebord waarvandaan hij de jonge vrouw niet meer ziet zitten wegens de dichtheid van de mist. Dan komt de sneltrein naar Brussel die niet stop op dit station aan gedenderd. Op dat moment ziet hij dat de man aanstalten maakt op richting de trein te bewegen en in een onbewuste wanhoopspoging werpt Alex zich op het lichaam om hem te verhoeden van het ergste.

Doordat hij deze daad heeft verricht wordt Alex als held gezien, dit geeft hem het geweldige gevoel dat hij de wereld aankan en besluit hij dit gevoel te versterken door degene die hij gered heeft op te zoeken. Dennis Vantienen is niet erg blij dat hij door Alex is tegengehouden en verafschuwt het idee dat hij op de speciale afdeling in het ziekenhuis ligt. De psychiater dr. Sophie Degryze kan niet tot hem doordringen en vraagt op verzoek van Dennis om te mogen praten met Alex. Dan hoort mij met verbijstering het verhaal van Dennis aan en verandert zijn gevoel van euforie.

Quote: Opnieuw voelde hij die volledige metamorfose, alsof hij de hele wereld aan kon.

Omdat Dennis geen familie en vrienden heeft wordt Alex door zowel Dennis als Sophie aangewezen als enige naaste waar Alex niet erg blij mee is. Niet lang daarna gebeuren er vreemde dingen, is het echt of speelt het zich af tussen de oren van Dennis. En waarom overkomen dezelfde vreemde angstaanjagende voorvallen Sofie, waardoor ze erg aan zichzelf begint te twijfelen.

Mijn mening

Het feit dat het geschreven is door een Vlaamse auteur en dat dit het lezen minder gemakkelijk voor mij maakte, doet niets af aan het feit dat de onderwerpen in dit boek zeker interessant waren, het had mijns inziens wel iets meer uitgediept mogen worden, met name de achterliggende gedachte van de dader.

Reacties op: ‘Nevelhel’ – Erik Persoons

Nevelhel - Erik Persoons