‘Verzwegen trauma’ - Melissa Skaye

RBogerd 26 oktober 2019
Samenvatting
Sanne Philips en haar team krijgen te maken met meerdere moorden en er wordt ingegaan op haar relatie met de paragnost Will de Jager.
De proloog start in het heden, er zal een gruwelijke amputatie verricht worden aan beide benen door de dader. Dan gaat het verhaal terug naar 2009 en verteld over een auto-ongeluk, waarbij ze onderweg zijn naar de dierentuin in Amsterdam en waarbij Nolan zijn hele gezin verliest.
In 2017 komt het team waarbij Sanne Philips deel van uitmaakt in Hoorn op een plaats delict waar ze een man aantreffen van wie zijn onderbenen geamputeerd zijn. De amputatie is gebeurd terwijl de man lag te slapen in zijn eigen huis en is supernetjes achtergelaten zonder sporen. Dan komen ze erachter dat er meerdere slachtoffers zijn in andere districten.
Thuis bij Sanne, waar ze samenwoont met Will de Jager biedt hij aan om zijn dagboek te lezen om hem beter te kunnen begrijpen, hij is namelijk paragnost en zij vindt het maar hocus pocus. Ook omdat hij graag wil dat Sanne de zogenaamde zelfmoord van zijn vrouw gaat onderzoeken.

Quote uit zijn dagboek: ‘De dader vertelt een bloedhekel te hebben aan mooie, jonge vrouwen en hij wil graag laten weten hoe wreed hij is.’
Later in het boek kom je erachter wat alle personages met elkaar te maken hebben en daarom wordt het verhaal verteld in het verleden en in het heden.

Mijn mening
Door de meerdere personages en de verschillende tijdlijnen duurde het even voor ik daadwerkelijk in het verhaal zat. De proloog begint met een inkijkje in het gaan handelen van de dader en zijn gedachten zijn erg beeldend verwoord, je ziet het bijna werkelijk gebeuren. Dit is zeker een sterk begin van het boek. Er wordt ook vaak gerefereerd naar eerdere delen, dit zorgt ervoor dat ik ook deze wil lezen om beter inzicht te krijgen in de personages. Ook opmerkelijk is dat ze meerdere zaken op haar bordje heeft en dat is anders dan de meeste thrillers, meer waarheidsgetrouw.

Conclusie
Het is een erg fijn boek om te lezen, enigszins jammer dat ik de vorige delen niet heb gelezen, waar enkele malen naar gerefereerd wordt, hoewel het ook zonder gelezen kan worden. Het zorgt ervoor dat ik er nieuwsgierig naar ben geworden. Erg fijn is ook dat van de personages een sluier gelicht wordt ten opzien van hun verleden, jammer genoeg hebben ze bijna allen iets naars meegemaakt en wordt dit ook uit de doeken gedaan, klein minpuntje.

Meer recensies van RBogerd