De waanzinnige aantrekkingskracht van een berg

Riet 09 juni 2019
Op dit boek had ik me enorm verheugd, mijn verwachtingen waren hoog gespannen.

Door de spannende proloog werd ik direct het verhaal ingetrokken. Daarna volgt een lange beschrijving van een duizelingwekkende reis door de bergen, en de moeilijke tijd na het noodlottige ongeluk van Nick. Als hij zwaar getraumatiseerd terugkeert uit de bergen gebeuren er vreselijke dingen met de mensen om hem heen. Zijn vriend Sam blijft hem steunen, al slaat de twijfel soms toe.
Het verhaal wordt grotendeels om en om verteld vanuit het perspectief van Sam en Nick. Ik vond het heel knap hoe de mannen allebei een andere "stem" hadden. Zo kreeg je een goed beeld van ze. De Amerikaanse Sam, die zijn jeugdtrauma nooit heeft verwerkt, hij houdt van designerspullen en gebruikt hippe Engelse termen. Nick is een stoere, mooie Hollandse jongen. Je gunt ze zo graag geluk maar helaas blijft de berg tussen hun in staan, Nick is bezeten hiervan. De fatale tocht wordt uitgebreid beschreven, dit had van mij ook iets korter gemogen. Je kunt merken dat Thomas Olde Heuvelt zelf een enthousiast bergbeklimmer is, hij heeft sommige van zijn eigen ervaringen in het verhaal verwerkt.

Echo, is een beklemmend en onheilspellend verhaal over de waanzinnige aantrekkingskracht van een berg maar ook een heel mooi liefdesverhaal, twee jongens die zoveel van elkaar houden dat ze elkaar niet los kunnen laten.

In het nawoord las ik dat er 80 pagina's zijn geschrapt. Ik denk dat dit het verhaal alleen maar ten goede is gekomen, soms vond ik het iets te uitgebreid en gedetailleerd, met name het gedeelte over het klimmen in de bergen. Verder is Echo een prima opvolger van Hex wat mij betreft. Thomas Olde Heuvelt heeft een meer volwassener boek geschreven en is zeker een aanrader als je geen hekel aan wat horrorelementen hebt.

Meer recensies van Riet