Wolf Hall, het eerste deel van de trilogie van de hand van Hilary Mantel speelt zich af tijdens de regeerperiode van Hendrik VIII. Hendrik VIII, vooral berucht om zijn opvliegendheid waarbij zijn stem dan plots heel hoog gaat klinken, impotentie en de executie van 2 van zijn 8 echtgenotes spreekt tot de verbeelding van menigeen.

In deze turbulente tijdsperiode volgen we Thomas Cromwell. Geboren als zoon van een hardvochtige smid weet hij zich op te werken. In eerste instantie als advocaat van Kardinaal Wolsey en later als vertrouwenspersoon van Hendrik VIII.

Thomas Cromwell weet als geen ander zijn tijdsgenoten te doorgronden. Hij kan als het ware door hun masker kijken. Want het moet gezegd zijn, iedereen, zonder uitzondering speelt een rol aan het hof.

Hilary Mantel laat de lezer niet alleen kennismaken met één van de meest bekende historische figuren uit de Britse geschiedenis. Zij belicht, o.a. door middel van flashbacks, ook hun innerlijke gevoelens en angsten. Zo komt de lezer niet alleen meer te weten over het publieke maar ook over het innerlijke leven van deze historische figuren.

Naast Cromwell maken we ook kennis met andere personages o.a. Anne Boleyn, Thomas More, Kardinaal Wolsey en nog een hele rits anderen. Het ene personage al boeiender dan het andere maar allemaal subliem neergezet door de bedreven pen van Hilary Mantel.

Hilary Mantel weet als geen ander deze boeiende periode terug te laten opbloeien.

Meeslepend, interessant, verrassend, leerrijk, ontspannend, kortom, een boek dat je moet gelezen hebben.

Reacties op: Hendrik VIII bekeken vanuit het oogpunt van Thomas Cromwell.

Wolf Hall - Hilary Mantel