Een onderdompeling in het New York van de jaren 40

Rita Leyman 25 augustus 2019
Na een beetje wachten viel het boek ‘stad van de meisjes’ in de bus.
Het wachten werd beloond want het is een prachtig boek.
Elizabeth Gilbert neemt ons mee naar de jaren 40. Vivian faalt in haar eerste universiteitsjaar. Haar ouders sturen haar naar tante Peg die in New York woont. Zij runt Lily Playhouse, een vervallen theater in Manhattan. Vivian mag de kostuums van de verschillende acteurs en showgirls ontwerpen. Ze voelt haar echt in haar sas.
Ze wordt.vriendin met Celia, een revuemeisje, waarmee ze de gekste avonturen beleeft. Celia leert haar vooral het New Yorkse nachleven kennen. Door hun roekeloosheid veroorzaken ze een schandaal die niet te overzien is. Een schandaal die Vivian haar hele leven zal blijven achtervolgen...
Het boek leest als een trein. De personages zijn één voor één goed uitgewerkt. Elizabeth Gilbert geeft je het gevoel dat je als het ware zelf in het New York van de jaren 40 vertoeft.
Zelfs de cover past perfect bij het verhaal. Kortom het plaatje is compleet. Ik heb alvast genoten.

Meer recensies van Rita Leyman