Op de kaft van een boek zetten dat “de schrijver vergelijkingen met een grootheid als Stieg Larsson glansrijk kan doorstaan”, dat is nogal een uitspraak. Toch kan ik dat na het lezen van het laatste deel van de Hartland-serie van Walter Lucius alleen maar beamen. De stad en het vuur is het derde deel van de serie die in 2013 begon met De vlinder en de storm en waarvoor Lucius in datzelfde jaar De Schaduwprijs ontving voor het beste Nederlandse thrillerdebuut.
Lucius, de schrijversnaam van producer en scenarist Walter Goverde, neemt je in zijn boeken mee naar Afghanistan, Rusland en Saigon. Hij beschrijft sleutelgebeurtenissen in de geschiedenis met zo’n precisie dat het logisch is dat hij lang over zijn boeken heeft gedaan. Tijdens het lezen lijkt het alsof je er zelf bij bent en word je nieuwsgierig in hoeverre het boek gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen. Lucius maakt het je heel gemakkelijk om te geloven dat de gebeurtenissen rondom bijvoorbeeld de Saur-revolutie in Afghanistan en de evacuatie uit Saigon werkelijk zo gegaan zijn. Ongetwijfeld zit hier heel veel onderzoek achter.
Net als de voorgaande delen gaat dit boek grotendeels over onderzoeksjournalist Farah Hafez, die als kind Afghanistan is ontvlucht. Nadat haar in de eerdere delen in korte tijd veel gruwelijks is overkomen, gaat ze in dit laatste deel terug naar haar vaderland om haar vader te begraven en om uit te zoeken wie de familie is van de jongen die ze in het eerste deel heeft gevonden. Naast de verhaallijn van Farah, die zich zo’n tien jaar geleden afspeelt, is een groot deel van het boek gewijd aan de verhaallijn van Raylan Chapelle, de vader van Paul, die onderzoeksjournalist is oorlogsgebieden als Saigon en Afhganistan rondom de jaren ’69 en ’76. En alhoewel het geheim dat Farah’s leven zal veranderen niet heel onverwachts kwam, was het ontzettend interessant deze personages in dit boek (nog) beter te leren kennen. Dit boek bevat veel van wat mij aanspreekt in thrillers: interessante personages met veel aandacht voor hun gevoelsleven, gebeurtenissen die zomaar werkelijkheid zouden kunnen zijn, en veel spanning. Het zijn boeken om in een korte tijd te verslinden. Kortom, ik heb genoten van deze serie en vind het jammer dat het ten einde is. Het is nu wachten op de verfilming, want daar leent de Hartland-serie zich ongetwijfeld voor.
Dit boek zou je als stand-alone kunnen lezen, maar dan doe je jezelf en de serie echt tekort. Heb je de Hartland-serie nog niet gelezen? Begin dan met De vlinder en de storm, ga dan door met Schaduwvechters en besluit serie met De stad en het vuur. En je bent vele heerlijke leesuren rijker.

Reacties op: Een sterk laatste deel van de Hartland-trilogie

De stad en het vuur - Walter Lucius