Holy Trientje is de vierde roman van auteur en journalist Anne-Gine Goemans. Geïnspireerd door een Amerikaanse non die een kerncentrale wist binnen te dringen, gaat dit geslaagde boek over de Nederlandse zuster Trientje die ervoor strijdt om kernwapens te laten verdwijnen. De roman neemt je mee naar onder andere Amerika, Fukushima en de Marshall-eilanden en leert je over kernenergie en –rampen waar je wel ooit eens over had gehoord, maar misschien net als ik nog te weinig van wist, zonder dat de schrijfster belerend over komt. Dat ze ontzettend veel onderzoek heeft gedaan voor het schrijven van deze roman, en veel plekken daadwerkelijk heeft bezocht is overduidelijk. In het eerste deel van het boek wordt uitgebreid aandacht besteed aan de levensverhalen van de verschillende personages die in het tweede deel verweven worden tot het vervolg. Het verhaal van Yoshida uit Fukushima, die daar in 1971 de kernramp veroorzaakt door een zeebeving meemaakte, trof mij het meest. Een ontroerend element uit zijn verhaal is de telefooncel die hij na de ramp tussen het puin vond, meebracht naar zijn boerderij, en van waaruit hij nog lang dagelijks zijn vader probeerde te bellen. Googelend blijkt dat de auteur zelfs dit niet heeft verzonnen.
Deze roman, met zijn mooie mix tussen realiteit en fictie, met prachtige zinnen en een aansprekende humor, heeft me geraakt en deed me nadenken over kernenergie. Bijzondere vermelding geldt ook voor de proloog, die bij de eerste lezing onbegrijpelijk lijkt, maar aan het eind van het boek meer dan duidelijk is en raakt. Dit boek bracht me niet alleen een fijne leeservaring, maar heeft ook mijn kennis doen uitbreiden. Het is daarnaast zeker een aanrader voor op de lijst Nederlands; stof tot discussie gegarandeerd.

Reacties op: mooie mix tussen realiteit en fictie, met prachtige zinnen en aansprekende humor

Holy Trientje - Anne-Gine Goemans
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 6,49