Mijn favoriet van zomer 2019

Roos 25 augustus 2019
Deze roman had me al bij de kaft en bij haar prachtige motto van Colette: “Faites des bêtises, mais faites-les avec enthousiasme.”

Stad van Meisjes is mijn favoriet van deze zomer, wat heb ik tijdens mijn vakantie van dit boek genoten. Het boek telt weliswaar 526 pagina’s, maar het hadden er van mij nog veel meer mogen zijn. Het boek is een lange brief van Vivian Morris waarin ze beschrijft hoe haar leven is verlopen nadat ze rond 1940 het eerste jaar van de universiteit niet had gehaald en daarom bij haar tante in New York moest gaan wonen. Gilbert schrijft met een humor, openheid en stoutheid die ik me niet kan herinneren van haar eerdere romans, waaronder Eten, bidden, beminnen. Herinner ik me dat boek, (wellicht onterecht, maar daarvoor wil ik het toch echt eens herlezen) als enigszins oubollig, deze term is allerminst voor Stad van Meisjes van toepassing. De achterflap belooft in een quote van The Oprah Magazine dat je wordt meegenomen naar het betoverende New York van de jaren veertig, waar actrices en showgirls op zoek zijn naar vrijheid en plezier. En daarmee is geen woord teveel gezegd. Dit boek leest als een film, het kost weinig moeite de scènes voor je te zien. Ik hoop eigenlijk zelfs dat het in de toekomst verfilmd gaat worden.
In een boek dat zich afspeelt in de jaren veertig verwacht ik op een of andere manier dat de Tweede Wereldoorlog een rol speelt. In Stad van Meisjes is dit inderdaad het geval, maar een op een heel andere manier dan ik me voor had gesteld, en dat is positief. Gilbert snijdt verschillende thema’s aan met respect en waarachtigheid. Na het dichtslaan van het boek heb ik nog lang nagedacht over bijvoorbeeld consequenties van een actie waar je niet goed over hebt nagedacht en over het verliezen van mensen van wie je houdt. Een prachtige roman, zeer zeker de moeite van het lezen (en over een tijdje herlezen) waard!

Meer recensies van Roos