Een matrix-achtige onvoorspelbare thriller

Roos 07 oktober 2019
De nieuwste thriller van Charles den Tex valt op door de prachtige kaft, waarop een vrouwbeeld te zien is, dat lijkt opgebouwd te zijn uit kleine stukjes, grote pixels misschien wel. Dat het om een vrouw gaat, blijkt duidelijk uit de titel. Wie deze vrouw nu echt is, blijft een groot gedeelte van het verhaal een mysterie, zowel voor haarzelf als voor de andere personages en voor de lezer. Een lange tijd weten we weinig meer dan dat ze Djenna heet, dat ze op straat is gevonden door Luc die haar mee naar huis neemt, en waar ze een tijd verblijft, omdat ze haar geheugen kwijt is. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn en lijkt er sprake van een matrix-achtige wereld. Het boek was niet voorspelbaar te noemen, voor mij was het wel enige tijd zoeken voordat ik nu snapte wat er aan de hand was en wat de verhouding was tussen de personages waarover werd gesproken tijdens de verhoren en Djenna. Ik moest wel even wennen aan het matrix-achtige aspect. Het maakte voor mij het verhaal iets minder geloofwaardig, maar het zetten me tegelijkertijd ook aan het denken over technologische ontwikkelingen. Hoever kan het gaan, en hoe lang zal dat nog duren? En wat zijn dat de consequenties voor onze persoonlijkheid en voor onze sociale contacten? En hoe bewust zijn we ons er zelf dan van? Daar houd ik altijd van, wanneer een boek me tot nadenken zet. En tijdens het lezen heb ik ook zeker genoten, en vond ik het fijn dat ik een lange tijd niet wist waar het heen zou gaan. En ook in verschillende beschreven situaties, met name de vlucht met het geld uit Frankrijk, zet aan tot nadenken; in hoeverre kennen we de mensen met wie we omgaan nu werkelijk? Den Tex beschrijft dit zo op een manier dat je zelf ook niet weet wat dé waarheid is. Heerlijk. En ook heb is mijn straattaalvocabulaire inmiddels verder uitgebreid. Dit was het eerste boek van Charles den Tex wat ik las, en al moest ik wel even wennen aan het thema, ik heb het met heel veel plezier gelezen, dus zijn andere boeken zullen ook zeker volgen. Ik vond dit een spannende, onvoorspelbare thriller. Een aanrader!

Meer recensies van Roos