Excuses voor de titelaanvang, maar dertig jaar geleden bezigden we deze term bij wijze van lichte verwondering of teleurstelling. In plaats van het toen meer gangbare 'hé' of 'hè'. Het beklijft blijkbaar en is door decennia gebruik geheel ontdaan van seksuele connotatie. Althans, voor mij, vandaar de excuses.

Die geringe erotische betekenis loopt mooi parallel aan de impotentie van de hoofdpersoon van het boek. Ten gevolge van het serotoninegebruik om de (naderende) depressie(verergering) te bestrijden. Zoals we gewend zijn van Houellebecq.
Net zoals de dranklust, slapeloosheid, maatschappelijke nutteloosheid, morsigheid en algehele lamlendigheid, die de hoofdpersoon, de alter ego, in elk boek kenmerken. Plus de sneren naar welke bevolkingsgroep dan ook, maar de wat links-liberaal georiënteerde in het bijzonder, meer als gemurmel van de protagonist zelf.
Je krijgt niet zozeer medelijden met hem, je eigen leven lijkt ineens een stuk leuker en zinvoller.

Er gebeurt ook niet zo veel. Veel mijmeringen over eerdere liefdes in dit boek. En relatief weinig maatschappelijk issues, althans minder dan in zijn vorige boek 'Onderworpen' waarin door een samenloop van omstandigheden en ontwikkelingen Frankrijk binnenkort de eerste islamitische president inaugureert. Nu blijft de maatschappelijke relevantie beperkt tot het moeizame bestaan van de Normandische veehouderij in een steeds mondialer en grootschaliger economie. Met een uitbarsting van agrarisch geweld tot gevolg. Laat ik het zo zeggen, niet de véestapel krimpt.

Maar...
Dat alles vaak droogkomisch beschreven. Achteloos in eenvoudige zinnen. Zoals wanneer een verloren liefde jaren later vanuit een aanpalend café, waar anders, word bespied: "Een kind, ze had dus een kind; dat mocht een nieuw feit worden genoemd".
Je vraagt je bijna af of Houellebecq zelf zo'n geestig taalgebruiker is, of dat zijn vaste vertaler Martin de Haan de vele glimlachen op mijn gezicht tovert.

Enfin. Wie de schrijver als maatschappelijke influencer, met zijn rabiate meningen en al, weet te negeren, en handig tussen de kutten en pikken door weet te laveren die heeft weer een Houellebecq te pakken waarin veel valt te genieten.

Reacties op: Kutjepikkie, maar/en verder valt er veel te genieten

Serotonine - Michel Houellebecq
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 13,99