Maakt de hype waar

28 juni 2016
Oh my, wat houd ik ervan om een hype neer te slaan met venijnige woorden. De meeste bestsellers/hypeboeken bekijk ik met een scheef oog, hebben al een streepje achter bij mij. Ik weet, het is verschrikkelijk, ik ben geen 11 meer etc etc maar het gaat zo automatisch.

Een lichte boosheid maakte zich van mij meester toen ik las dat dit boek deed denken aan The Virgin Suicides. Je moet niet zitten aan mijn Eugenides. Maar ik kan het alleen maar beamen. De sfeer die beide boeken oproepen waren ook bij mij hetzelfde. De lange zomerdagen, vol verveeldheid, zon en een air van mystiek. De onderwerpen van beide boeken lijken niet eens zoveel op elkaar, een groep meisjes, dan houdt het wel ongeveer op. Maar die vergelijking, die snap ik wel.

The Girls houdt niet alleen je aandacht vast door de onderhuidse spanning die voelbaar is, maar ook door de ontzettend fijne manier waarop dit geschreven is. Heel mooi, heel puur, weinig overdreven ONDANKS de parade bijvoegelijke naamwoorden die elke zin langskomt. Deze hype voel ik zeker wel en als Sofia Coppola hier geen film van maakt word ik boos.

Meer recensies van