Sarah ♥ Hanna

20 januari 2016
Blij dat ik eindelijk eens een roman van Hanna Bervoets heb gelezen. Natuurlijk, haar columns zijn gelijkwaardig aan die van Remco Campert dus dat ze kon schrijven, dat wist ik wel. Ook Efter is een aaneenrijging van citeerbare zinnen, in de positieve zin van het woord. Veel zinnen staan als je ze helemaal losrukt uit al hun context nog steeds als een huis overeind. Dat is knap hoor. (”Zo'n meisje dat denkt dat de wereld aan haar voeten ligt; wat aan je voeten ligt mag je altijd oprapen.“ De tering.)

In Efter schept Bervoets (ik wil haar altijd Hanna noemen, alsof ze mijn buurmeisje zou zijn) een realistisch universum zonder door te slaan naar het ongelooflijke. Ik moest een beetje wennen aan nieuwe termen, zoals ik dat ook moest bij The Maze Runner. De nieuwe technologie wordt (gelukkig) nergens uitgebreid uitgelegd, en naar een paar hoofdstukken heb je wel ongeveer door hoe het in elkaar steekt. Het verhaal bouwt rustig en dan steeds urgenter toe naar de eindconclusie van het boek. Je zit helemaal in het universum, weer alsof je een buurmeisje bent.

Het enige minpunt aan deze roman vond ik de losheid van sommige personages. Er waren een aantal karakters die potentie hadden om prachtige diepe karakters te worden maar toch vlak bleven, zoals Heleen of Robert. Met meer pagina’s hadden ook zij beter uit de verf kunnen komen. Maar wie weet wat dat voor het verhaal gedaan had.

Het was goed, onheilspellend, jong ook, zonder pretenties die andere jonge schrijvers soms om hun heen hebben hangen. Het probeert niet té slim te zijn waardoor het juist heel goed doordacht overkomt.

Meer recensies van