Mooi gebaar

24 januari 2016
Harper Lee’s tweede boek ooit was oké. Dit is denk ik de reden dat het zo slecht ontvangen wordt door de internationale pers, het is geen meesterwerk. To Kill a Mockingbird las ik voor het eerst voor Engels in de vijfde klas, het zorgde ervoor dat ik een 9 kreeg voor mijn mondeling Engelse Literatuur. Afgelopen jaar las ik het nog eens en ik was weer omvergeblazen.

Bij Go Set a Watchman zit ik nog gewoon op mijn stoel. Het is geen slecht verhaal, zeker Scout Finch wordt weer ijzersterk neergezet. Je krijgt bijna het gevoel alsof Harper Lee dit boek nodig had om To Kill a Mockingbird van zijn aambeeld te stoten. Atticus is ook maar gewoon een mens die het slechte in de wereld nodig heeft om goed te doen. Verontrustend, jazeker, onlogisch, niet zo erg. Het zorgt er echter niet voor dat Go Set a Watchman gelijk een klassieker is, het lijkt meer op een rectificatie naar al die jaren. De dialogen waren nog steeds erg sterk, maar het verhaal deed af en toe wat flets aan. Er is maar één hoofdpersoon en één verhaallijn. Het verhaal verloopt goed, bouwt iets op en sluit af. Toch hoop je bijna dat Boo Radley uit een boom komt gekropen om iets meer beweging in het verhaal te krijgen, het kwam allemaal wat adynamisch over.

Blij ben ik dat dit niet het eerste boek was, To Kill a Mockingbird was daarna nooit zo’n grote klassieker geworden. En dat boek verdient het wel. Ik ben niet teleurgesteld, Harper Lee is ons lezers niets verschuldigd. Ergens vind ik dit boek wel een mooi gebaar, niet alleen Atticus is menselijk, Harper Lee is ook geen complete legende.

Conclusie: prima boek, geen herleesmateriaal, geen leeslijstmateriaal, maar prima.

Meer recensies van