‘Dwaalspoor’ is de tweede actiethriller van Vreeswijk. En wat voor een! Korte hoofdstukken met spannende cliffhangers dwingen je bijna verder te lezen, tezamen met zijn kenmerkende goed geschreven lange zinnen die geenszins de snelheid uit het verhaal halen, lees je ‘Dwaalspoor’ in een ruk uit. De plotwendingen zijn onverwacht en bijzonder en Vreeswijk overtreft met dit boek zijn met de ‘Trillzone debuutprijs 2016’ bekroonde ‘Masterplan’.

‘Dwaalspoor’ begint gelijk goed, de proloog zet de toon en vanaf het eerste hoofdstuk zit je volop in de actie.
Oude bekende Alex de Klerck wordt door zijn voormalig werkgeefster gevraagd naar het hoofdkwartier te komen omdat ze zijn hulp nodig heeft. In Brussel blijkt Sloand te ziek om hem te woord te staan en schakelt Alex computerexpert en oud-OPERATIONS collega Suzanne in, die inmiddels bij de CIA werkt, om te weten te komen wat de baas van OPERATIONS ontdekt heeft.
Samen met Suzanne en Natalia, Sloands persoonlijke assistente, moet Alex de op handen zijnde terroristische aanslag afweren.
Achtereenvolgens komt er duizenden kilometers verderop een oude diesel op gang, is er een heftige brand in het appartement van Natalia en ontdekken ze waarom Sloand op sterven ligt doordat er iemand vergiftigd wordt.
Naast alle actie en snelheid is er een klein plaatsje ingeruimd voor romantiek wat de sfeer ten goede komt en het geheel completeert.

‘Dwaalspoor’ doet zijn naam eer aan; niets is wat het lijkt en niemand is wie je denkt.
Zowel de actiehelden als de lezer worden op het verkeerde been gezet in filmisch geschreven scènes met originele vergelijkingen.
Verschillende interessante verhaallijnen, waarvan je je afvraagt wat ze precies met elkaar te maken hebben, komen uiteindelijk samen zonder losse eindjes.
Hoewel het fictie is, is het verhaal realistisch geschreven en ben ik bang dat Vreeswijk de waarheid wel eens dicht kan benaderen.

Zijn inspiratie haalt Vreeswijk uit verre reizen die hij met zijn gezin maakt, zijn werk als politieagent bij de eenheid Den Haag en boeken van zijn grote voorbeelden Ludlum en Clive Cussler.

Reacties op: Terdege Dwaalsporen, filmische actie met geweldig(e) plot(wendingen)

Dwaalspoor - Pjotr Vreeswijk